Specyfika nauczania dialektologii na polonistyce w Iwano-Frankiwsku w perspektywie glottodydaktycznej
Abstrakt
W artykule omówiono specyfikę nauczania dialektologii polskiej i terminów z zakresu dialektologii w kontekście nauczania studentów polonistyki na Przykarpackim Narodowym Uniwersytecie im. Wasyla Stefanyka w Iwano-Frankiwsku. Ta wiedza ma pomóc studentom w zrozumieniu różnorodności językowej w Polsce i w przygotowaniu ich do nauczania języka w różnych kontekstach, ma pomóc w zrozumieniu różnic dialektalnych w języku polskim, co może mieć znaczenie dla badań lingwistycznych, literaturoznawczych i kulturoznawczych. Kurs dialektologii polskiej powinien pomóc studentom polonistyki w uświadomieniu sobie, że istnieją systemy komunikacji inne niż język literacki, przekonać ich, że gwara nie jest gorszym systemem komunikacji, lecz innym. Studiowanie dialektologii ułatwia zrozumienie procesów rozwojowych, które zaszły w historii polszczyzny i zachodzą w języku współczesnym.
Słowa kluczowe
dialektologia; dialekt; gwara; język ogólnonarodowy; dialektyzacja; glottodydaktyka; terminy
Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Iwano-Frankiwsk Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-4130-2959
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.