Kształcenie kompetencji akademickich w zakresie prowadzenia projektów badawczych (na przykładzie programów praktyk dla studentów polonistyki Przykarpackiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Stefanyka)


Abstrakt

W artykule poddano analizie kształcenie kompetencji akademickich w zakresie prowadzenia projektów badawczych (na przykładzie programów praktyk dla studentów polonistyki Uniwersytetu Przykarpackiego). Studenci podczas praktyk rozwijają swoje kompetencje socjokulturowe, ściśle powiązane z kompetencjami komunikacyjnymi, w zakresie różnych sfer i etapów życia miejscowych Polaków, którzy są dwujęzyczni. Rozwijanie kompetencji tłumaczeniowej w zakresie przekładu autentycznych wypowiedzi wygłaszanych w dialekcie kresowym wskazuje na praktyczne zastosowanie metod jakościowych w kształceniu studentów podczas praktyk. Słuchaniu i zapisywaniu tekstów autentycznych sprzyjają rozmowy przeprowadzane z osobami dwujęzycznymi. Praktykanci próbują swoich sił w roli badacza dzięki możliwości uczestnictwa w nowoczesnych badaniach z dziedziny dialektologii i socjolingwistyki. Podobne próby wpływają nie tylko na rozwój kompetencji językowych, ale także ogólnych.

Słowa kluczowe

kompetencja akademicka; język mniejszości narodowej; język polski; język ukraiński; pogranicze kultur

Dubisz, S. 2016. Języki zbiorowości polonocentrycznych w świecie a kontakty międzyjęzykowe. W: Język, literatura i kultura polska w świecie, red. W. Miodunka, A. Seretny, s. 229–239. Kraków: „Księgarnia Akademicka”.

Dzięgiel, E. 2017. Odmiany terytorialne i społeczne współczesnego języka polskiego na Ukrainie. LingVaria 2(24), STRONY

Europejski system kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2001. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Rozwoju Nauczycieli.

Jasińska, A. 2019. B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich. Neofilolog 53/1, s. 129–142. Online: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9 [dostęp: 29.04.2024].

Karaś, H. red. 2010. Gwary polskie. Przewodnik multimedialny. Online: http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php [dostęp: 04.05.2024].

Krasowska, H. 2020. Języki mniejszości. Status, prestiż, dwujęzyczność, wielojęzyczność. Warszawa: Studium Europy Wschodniej UW.

Krasowska, H. 2022. Polacy między Donem, Dniestrem a Prutem. Biografie językowe. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN.

Lipińska, E., Seretny A. 2012. Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie szkolnictwa polonijnego w Chicago. Kraków: „Księgarnia Akademicka”.

Miodunka, W. 2016. Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności. W: Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, red. R. Dębski, W. Miodunka, s. 49–88. Kraków: „Księgarnia Akademicka”.

Miodunka, W. i in. 2018. Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Online: https://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/nauczanie_i_promocja_jezyka_polskiego_w_swiecie_interaktywny_pdf.pdf [dostęp: 04.05.2024].

Olszański, T. 2016. Tadeusz Olszański. We mnie wciąż najważniejszy jest Stanisławów, rozmowę przeprowadził W. Jankowski. Kurier Galicyjski. Online: https://kuriergalicyjski.com/tadeusz-olszanski-we-mnie-wciaz-najwazniejszy-jest-stanislawow/ [dostęp: 04.05.2024].

Pelekhata, O. 2022. Elementy biografii językowych przedstawicieli polskiej mniejszości narodowej na pograniczu: Iwano-Frankiwsk (dawny Stanisławów). Poradnik Językowy 1, s. 89–108.

Zarzycka, G. 2017. Język polski w odmianie akademickiej. Propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 24, s. 135–148. Online: http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.24.10 [dostęp: 04.05.2024].

Zielińska, A. 2013. Mowa pogranicza. Studium o językach i tożsamościach w re- gionie lubuskim. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN.

Pobierz

Opublikowane : 2024-12-18



Olena Pelekhata 
Przykarpacki Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Stefanyka, Iwano-Frankiwsk  Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-5142-2137



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.