Opis operacji mentalnych i procesu badawczego w dyskursie naukowym w perspektywie glottodydaktycznej (propozycja inwentarza leksykalnego)


Abstrakt

Artykuł porusza zagadnienie tworzenia inwentarzy leksykalnych z zakresu języka polskiego w odmianie ogólnej akademickiej w perspektywie glottodydaktycznej. Kierując się kryterium użyteczności oraz frekwencji, w odniesieniu do programów nauczania oraz podręczników, na podstawie danych korpusu tekstów naukowych PELCRA oraz praktyki dydaktycznej, autorka tworzy propozycję listy słów należących do rejestru leksemów języka akademickiego wykorzystywanych do opisu procesu poznania naukowego i procesu badawczego. Przedstawiona lista obejmuje słowa wykorzystywane w polskich tekstach naukowych do opisu operacji mentalnych takich jak definiowanie, klasyfikowanie, analizowanie, wnioskowanie, przedstawianie danych, wyrażanie zależności, itp.

Słowa kluczowe

język polski do celów akademickich; inwentarz leksykalny; kompetencje akademickie; opis operacji mentalnych; proces badawczy; poznanie naukowe

Ajdukiewicz, K. 2003. Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Wydawnictwo „Antyk”.

Apanowicz, J. 2000. Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”.

Apanowicz, J. 2002. Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”.

Busiło, S. 2021. Język polski jako obcy w odmianie akademickiej ogólnej dla studentów z Ukrainy – nowe wyzwania w glottodydaktyce polonistycznej. W: Polonistyka w świetle tradycji i wyzwań współczesności, red. I. Bundza, A. Krawczuk, s. 430–444. Lwów: INKOS.

Busiło, S. 2022a. Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie. Poradnik Językowy 1, s. 226–247. Online: doi: 10.33896/PorJ.2022.1.12 [dostęp: 1.05.2024].

Busiło, S. 2022b. Mediacja tekstowa w rozwijaniu językowych kompetencji akademickich studentów z Ukrainy na przykładzie abstraktu. Poradnik Językowy 10, s. 226–247. Online: doi: 10.33896/PorJ.2022.10.13 [dostęp: 1.05.2024].

Coxhead, A. 2000. A New Academic Word List. TESOL Quarterly 34(2), s. 213–238. Online: https://www.jstor.org/stable/3587951 [dostęp: 1.05.2024].

Cobb, T., Horst, M. 2004. Is there room for an academic word list in French? W: Vocabulary in a Second Language, red. P. Bogaards, B. Laufer, s. 15–38. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins. Online: https://www.lextutor.ca/cv/cobb_horst_2004_awl_french.pdf [dostęp: 1.05.2024].

Dunin-Dudkowska, A. 2018. Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 15, s. 111–122. Online: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10 [dostęp: 1.05.2024].

Ellis, N., Beaton, A. 1993. Psycholinguistic determinants of foreign language vocabulary learning. Language Learning 43(4), s. 559–617. Online: https://psycnet.apa.org/record/2013-21469-004 [dostęp: 1.05.2024].

Gajda, S. 2001. Styl naukowy. W: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, s. 183–199. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grzelak, J. 2010. Polski język prawa – w perspektywie glottodydaktycznej. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Jasińska, A. 2019. B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich. Neofilolog 53/1, s. 129–142. Online: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9

Jasińska, A. 2023a. Od stylu naukowego do idei języka polskiego jako obcego do celów akademickich. Słowo. Studia językoznawcze 14, s. 89–97. Online: http://doi: 10.15584/slowo.2023.14.6 [dostęp: 1.05.2024].

Jasińska, A. 2023b. Rola mediacji w nauczaniu języka polskiego jako obcego w edukacji akademickiej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 57, s. 111–122. Online: https://czasopisma.uni.lodz.pl/linguistica/article/view/15764 [dostęp: 1.05.2024].

Kugiel-Abuhasna, I. 2019. Studiologia. Podręcznik do języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1. Kraków: Abdalnasser Abuhasna IT Service.

Kugiel-Abuhasna, I. 2022. Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List. W: Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku, t. 3, red. B. Maliszewski, M. Rzeszutko, s. 295–304. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kwiatkowski, T. 2008. Wykłady i szkice z logiki ogólnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Malinowski, G. 2010. Logika ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Multilingual Dictionary of the Headwords of the Academic Words List Russian, Belarusian, Bulgarian, Ukrainian and Polish. 2022, red. Aleksandrovich, M., Gierczyńska-Kolas, M. Hamburg: Verlag Dr. Kovač.

Nation, I.S.P. 2006. How large a vocabulary is needed for reading and listening? The Canadian Modern Language Review 63(1), s. 59–82.

Polska Rama Kwalifikacji. 2018. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 14 listopada 2018 roku. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. Online: https://kwalifikacje.gov.pl/download/Polska_Rama_Kwalifikacji/Uniwersalne_charakterystyki_poziomow_1_8_pierwszego_stopnia_Polskiej_Ramy_Kwalifikacji.pdf [dostęp: 1.05.2024].

Rachwałowa, M. 1986. Słownictwo tekstów naukowych. Wrocław: Polska Akademia Nauk. Online: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/5496/RND104--03--Slownictwo-jezykoznawczych--Rachwalowa.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 1.05.2024].

Seretny, A. 2008. Słownictwo a programy nauczania – komponent leksykalny kształcenia językowego. W: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, s. 131–142. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Seretny, A. 2011. Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Online: https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/3ecfd94b-7781-4b7e-9f42-b69e958dd58b/content [dostęp: 1.05.2024].

Węglińska, M. 2005. Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zarzycka, G. 2017. Język polski w odmianie akademickiej. Propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 24, s. 135–148.

Pobierz

Opublikowane : 2024-12-18



Samanta Busiło 
Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Iwano-Frankiwsk  Ukraina
http://orcid.org/0000-0003-3606-8894



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.