Zmiany w polskim modelu grzeczności na przykładzie językowych sposobów zwracania się firm do klientów w mediach społecznościowych


Abstrakt

Artykuł traktuje o zmianach, które zachodzą obecnie w tradycyjnym modelu polskiej grzeczności. Zmiany te zostały omówione na podstawie trzech kwestii związanych z grzecznością językową firm prowadzących swoje profile w mediach społecznościowych: relacji grzecznościowych, w jakich pozostają z klientami; sposobów zapisu ortograficznego form adresatywnych; ich postaci formalnojęzykowych. W tym celu zastosowano podejście deskryptywne. Sprowadza się ono do wskazania zmian w językowych zachowaniach  grzecznościowych obserwowanych w analizowanych mediach w porównaniu z tradycyjnymi wzorcami. Podstawa materiałowa obejmuje 1290 postów opublikowanych w latach 2014-2022 na Facebooku, Instagramie i Twitterze. O zasadności takich badań decyduje zauważalnie rosnący wpływ, jaki media społecznościowe wywierają na użytkowników języka polskiego, co w perspektywie będzie skutkowało przekształcaniem polskiego modelu grzeczności.

Brzezińska-Waleszczyk, M. 2015. Dobre praktyki w komunikacji marek w mediach społecznościowych. Studia Medioznawcze 4, s. 67–78.
Czaplicka, M. 2019. Uwiedź klienta: marketing w social mediach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dąbkowska, A. 2016. Grzecznościowe formuły terminalne XIX- i XX-wiecznych listów tradycyjnych oraz współczesnych listów elektronicznych. Językoznawstwo 10, s. 91–98.
Diec, A. 2015. Media społecznościowe jako nowoczesna forma komunikacji firmy z otoczeniem. Zastosowanie Facebooka w Centrum Rozrywki – studium przypadku. W: Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy, red. Z. Ratajczak, s. 74–94. Warszawa: Wydawnictwo „Difin”.
Drab-Kurowska, A. 2012. Social media marketing w marketingu XXI wieku. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 26, s. 175–186.
Grybosiowa, A. 2003. Język wtopiony w rzeczywistość. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
GUS. 2022. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 roku. Online: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,1,15.html [dostęp: 27.11.2022].
Kępa-Figura, D. 2022. Grzeczność w mediach społecznościowych – projekt procedury badawczej. Roczniki Humanistyczne 70, z. 6, s. 97–112.
Lupa-Wójcik, I. 2017. Efektywność działań marketingowych w mediach społecznościowych, czyli jak osiągnąć większe zyski z social media. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Sophia”.
Łaziński, M. 2006. O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marcjanik, M. 2000. Polska grzeczność językowa. Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego.
Marcjanik, M. 2007. Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marcjanik, M. 2021. Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matwiejczyk, A. 2020. Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania 4, s. 170–186.
Miotk, A. 2017. Skuteczne social media: prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty. Gliwice: Wydawnictwo „Helion”.
Naruszewicz-Duchlińska, A. 2020. Kultura zachowań językowych w internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ożóg, K. 1990. Zwroty grzecznościowe współczesnej polszczyzny mówionej (na materiale języka mówionego mieszkańców Krakowa. Warszawa–Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ożóg, K. 2005. Współczesny model polskiej grzeczności językowej. Język a Kultura 17, s. 9–15.
Ożóg, K. 2007. Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”.
Piekot, T., Majewska-Tworek, A., Zaśko-Zielińska, M. 2008. Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Podviazkina, A. 2020. Polilog w mediach społecznościowych – tematyczna struktura tekstu a grzeczność językowa. Prace Językoznawcze 22, nr 4, s. 121–138.
Sanak-Kosmowska, K. 2018. Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki. Warszawa: Wydawnictwa Drugie.
Sikora, K. 2011. „Z panem i kmieciem po świecie” – o tradycji i współczesności w zwracaniu się do drugich. LingVaria 2, s. 79–88.
Sinielnikoff , R., Prechitko, E. 1993. Wzory listów polskich. Warszawa: „Wiedza Powszechna”.
Smól, J. 2020. Grzeczna firma versus niezadowolony klient – o strategiach komunikacyjnych na portalu społecznościowym Facebook. Res Rhetorica 7, s. 77–95.
Stawarz-Garcia, B. 2021. Content marketing i social media: jak przyciągnąć klientów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szydłowska, A. 2013. Charakterystyka mediów społecznościowych jako narzędzia komunikacji firmy z klientem. Zeszyty Naukowe Firma i Rynek 2, s. 37–45.
Szymański, G., Grębosz-Krawczyk, M., Siuda, D. 2016. Social Media Marketing. Koncepcja i stosowanie. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
Ścigała-Stiller, B. 2014. Akty etykiety językowej na forach internetowych. Kraków: Instytut Języka Polskiego PAN.
Werenowska, A. 2019. Social media marketing (SMM) jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z grupami otoczenia. Turystyka i Rozwój Regionalny 12, s. 95–102.
Wierzbicka, A. 2014. Komunikacja językowa i grzeczność w Internecie. W: Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, s. 123–156. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
WiseRabbit. 2022. Generacja Z wchodzi do gry. Konsumpcja treści przez młodych. Online: https://cluepr.pl/generacja-z-wchodzi-do-gry-raport-na-temat-konsumpcji-tresci-przez-mlodych/[dostęp: 16.11.2022].
Woźniakowski, M. 2016. Marketing społecznościowy w polskich przedsiębiorstwach. Łódź: Wydawnictwo „Biblioteka”.
Żukowski, M. 2021. Twoja firma w social mediach: podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Gliwice: Wydawnictwo „Helion”.
Pobierz

Opublikowane : 2023-05-22



Anna Dąbkowska 
Uniwersytet Warszawski  Polska
http://orcid.org/0000-0002-8169-8871