Temat niepłynności mówienia w pisemnych narracjach autobiograficznych osób jąkających się


Abstrakt

Artykuł dotyczy pisemnych narracji autobiograficznych osób jąkających się. Zgromadzony materiał analizowano, korzystając zarówno z metody jakościowej, jak i ilościowej. Celem badań było określenie, czy w narracjach autobiograficznych osób jąkających się poruszany jest temat jąkania. Jeśli tak, to jak dużą część opowiadania o sobie zajmuje temat niepłynności mówienia. Przeprowadzone analizy pozwoliły na weryfikację postawionych hipotez. Stwierdzono, że wśród zgromadzonych narracji dominują takie, w których występuje temat dotyczący jąkania. Jąkanie występuje zarówno jako osobny wątek, jak również w ramach innych wątków tematycznych. W analizowanych narracjach można wyszczególnić wątki, w ramach których temat niepłynności mówienia poruszany był najczęściej.

Słowa kluczowe

jąkanie; narracje autobiograficzne; autobiografia; wypowiedź pisemna; niepłynność mówienia; analiza tematyczna

Blumgart, E., Craig, A., Tran, Y. 2010. Social anxiety disorder in adults who stutter. Depression and Anxiety 27, s. 687–692.
Boniecka, B., Panasiuk, J. 2004. Życiorys na tle innych wypowiedzi biografi cznych. W: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, s. 152–169. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Cierpka, A. 2013. Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych. Warszawa: „Eneteia”.
Craig, A., Blumgart, E., Tran, Y. 2009. The impact of stuttering on the quality of life in adults who stutter. Journal of Fluency Disorders 34/2, s. 61–71.
Croft , R., Byrd, C.T. 2020. Self-Compassion and Quality of Life in Adults Who Stutter. American Journal of Speech-Language Pathology 29/1, s. 1–12.
Cummins, R. 2010. Fluency disorders and life quality: Subjective wellbeing vs. health related quality of life. Journal of Fluency Disorders 35/3, s 161–172.
Doneva, S., Davis, S., Cavenagh, P. 2018. Comparing the performance of people who stutter and people who do not stutter on the Test of Everyday Attention. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 40/6, s. 544–558.
Dryll, E. 2008. Analiza tekstu narracji autobiograficznej z wykorzystaniem metod lingwistyki formalnej. W: Narracja. Teoria i praktyka, red. B. de Barbaro, K. Gdowska, B. Janusz, s. 117–129. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dryll, E., Jastrzębska J. 2008. Autonarracja osób o różnych stylach przywiązania. Wybrane techniki formalnej analizy tekstu. W: Narracja. Teoria i praktyka, red. B. de Barbaro, K. Gdowska, B. Janusz, s. 133–153. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Guitar, B. 2014. Stuttering. An Integrated Approach to Its Nature and Treatment. Wolters Kluwer Health. Lippincott Williams & Wilkins.
Kelman, E., Nicholas, A. 2013. Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
Ravid, B. 2018. Jąkanie to także możliwości. W: Zaburzenia płynności mowy, red. K. Węsierska, s. 311–322. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
Stemplewska-Żakowicz, K. 2002. Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, s. 81–113. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Tarkowski, Z. 2017. Trudności w czytaniu i pisaniu w jąkaniu oraz giełkocie. W: Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. A. Domagała, U. Mirecka, s. 445–460. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
Van Riper, C. 1973. The treatment of stuttering. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Vanryckeghem, M. 2018. Wieloczynnikowa, oparta na dowodach diagnoza prowadząca do wielopłaszczyznowej terapii jąkania. W: Zaburzenia płynności mowy, red. K. Węsierska, s. 30–43. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
Węsierska, K., Krawczyk, A. 2017. Wsparcie dziecka jąkającego się w środowisku edukacyjnym. W: Głos – Język – Komunikacja, t. 4, s. 13–30. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wilkoń, A. 2000. Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Yaruss, J.S. 2010. Assessing quality of life in stuttering treatment outcomes research. Journal of Fluency Disorders 35/3, s. 190–202.
Pobierz

Opublikowane : 2023-07-10



Alicja Karsznia-Sobczak 
Uniwersytet Warszawski  Polska
http://orcid.org/0000-0002-8430-9800