Medialny obraz dziecka i dzieciństwo w portalach parentingowych mama:Du i dad:Hero
Abstrakt
Obserwacja życia społecznego w Polsce w pokazuje powolne, ale systematyczne zmiany w funkcjonowaniu rodziny. Zmiany te widoczne są w sprawowaniu ról ojca i matki, a także roli dziecka. Istotną rolę w propagowaniu obrazu dziecka w nowoczesnej, posttradycyjnej rodzinie odgrywają media.
Celem artykułu jest zrekonstruowanie medialnego obrazu dziecka i dzieciństwa. Materiał badawczy stanowią tytuły i lidy tekstów prasowych zamieszczonych w dwóch serwisach internetowych „dad: Hero” i „mama:Du. Podstawą metodologiczną są założenia lingwistyki kulturowej i procesy profilowania pojęć.
Szczegółowej analizie poddano fasety: dziecko wyczekiwane a dziecko niechciane, dziecko angażujące a dziecko absorbujące, dziecko jako źródło wydatków, dziecko zagrożone. W badanym materiale nie odnotowano tekstów, które pokazywałyby dziecko radosne, beztroskie. Wynika to z poradnikowej funkcji omawianych serwisów. Analiza pokazuje, że dziecko, które jest członkiem postmodernistycznej rodziny, organizuje jej życie, jest źródłem zarówno pozytywnych, jak i negatywnych emocji, jest osobą, o którą należy się troszczyć, a także należy się o nią bać. Dziecka można zarówno pragnąć, jak i można go nie chcieć. Od dziecka trzeba też czasami odpocząć. Jest to zgodne z modelem nowoczesnej rodziny, dla której ważne są potrzeby wszystkich jej członków.
Słowa kluczowe
medialne obrazy; rola społeczna; dzieciństwo; lingwistyka kulturowa; profile pojęciowe
Bibliografia
Anusiewicz, J. 1994. Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ariès, P. 1995. Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Bartmiński, J., Niebrzegowska, S. 1998. Profile a podmiotowa interpretacja świata. W: Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, s. 211–224. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Gawlina, Z. 2003. Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych. Roczniki Socjologii Rodziny, t. 15: Blaski i cienie życia rodzinnego, s. 33–45.
Mitręga, A. 2011. Od rodziny posttradycyjnej do postmodernistycznej – współczesne modele relacji rodzinnych. Wychowanie w Rodzinie 3, s. 55–84.
Tokarski, R., 1998. Kulturowe i tekstotwórcze aspekty profilowania. W: Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, s. 35–52. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Garncarek, E. 2010. Kobiece ciało jako przedmiot kontroli społecznej. Przegląd Socjologiczny 3, s. 55–69.
Tokarski, R. 2014. Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Trysińska, M. Rola dziennikarstwa parentingowego w kształtowaniu wizerunku matki i ojca na przykładzie serwisów Mama:Du i Dad:Hero. Ilościowa analiza zawartości treści (w druku). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Trysińska, M. Współczesny obraz ojca i ojcostwa na przykładzie internetowego serwisu parentingowego dad:Hero. Prace Filologiczne (w druku).
Trysińska, M. Media image of mothers and motherhood on the online parenting website Mama:Du. Polish Language Studies. Linguistic Series 30 (1) (oddany do druku).
Żydek-Bednarczuk, U. 2005. Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków: Universitas.
Encyklopedia PWN. Online: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/liberalizm;3932244.html [dostęp: 30.08.2023].
USJP: Dubisz, S. red. 2010. Uniwersalny słownik języka polskiego, wersja 2.0. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
WSJP: Współczesny słownik języka polskiego, red. P. Żmigrodzki. Online: https://wsjp.pl/ [dostęp: 30.08.2023].
Uniwersytet Warszawski Polska
http://orcid.org/0000-0001-5245-2867
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.