Walka z demonem, psychiczna cukrzyca, dziecięca bezsilność. Język, autonarracja i przezwyciężanie kryzysów psychicznych

Polish


Abstrakt

Artykuł dotyczy narracji osób publicznych na temat ich doświadczania kryzysu psychicznego. Celem była analiza narracyjna opowieści o przeżyciach i roli bohaterów w relacji z chorobą. Wyniki analizy pokazały, że oboje dokonują rewolucji i naruszają swoimi wypowiedziami społeczne tabu, narażając się na krytykę ze strony otoczenia zawodowego, a także rzeszy obserwatorów, followersów, fanów. W swoich narracjach dążą do zmiany archetypicznych wyobrażeń społecznych  o osobach chorych, udowadniając, że mogą one profesjonalnie pełnić szereg funkcji  zawodowych i społecznych. Oboje szukają różnych sposobów przybliżenia odbiorcom swoich doświadczeń, odwołując się do poczucia wyobcowania, uwikłania, niezawinionego cierpienia. Kryzys zdrowia psychicznego jest ciemną siłą i elementem inwazyjnym wobec zdrowej tożsamości narratora. Przede wszystkim jednak bohaterów łączą trudności w znalezieniu poręcznego języka mówienia o kryzysie psychicznym – języka, który nie byłby uwięziony między nomenklaturą medyczną a wyrażeniami potocznymi utrwalającymi krzywdzące stereotypy.

Słowa kluczowe

analiza narracyjna; zdrowie psychiczne; kryzys psychiczny; autonarracja; dyskurs publiczny

Adame, A.L., Hornstein, G.A. 2006. Representing madness: How are subjective experiences of emotional distress presented in first-person accounts?. The Humanistic Psychologist 34 (2), s. 135–158.

Bamberg, M. 2006. Stories: Big or small: Why do we care?. Narrative Inquiry 16 (1), s. 139–147.

Bringewatt, E.H. 2013. Negotiating narratives surrounding children's mental health diagnoses: Children and their contribution to the discourse. Children and Youth Services Review 35 (8), s. 1219–1226

Bluck, S., Habermas, T. 2000. The life story schema. Motivation and Emotion 24, s. 121–147.

Connelly, F.M., Clandinin, D.J. 1990. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher 19 (5), s. 2–14.

Frank, A. 1995. The wounded storyteller. Body, Illness, and Ethics. Chicago, IL: The University of Chicago Press.

Dane komend wojewódzkich policji i Komendy Stołecznej Policji (udostępnione w trybie dostępu do informacji publicznej na prośbę Fundacji GrowSpace) 2024. Polska Agencja Prasowa.

Lawrence, V., McCombie, C., Nikolakopoulos, G., Morgan, C. 2021. Navigating the mental health system: Narratives of identity and recovery among people with psychosis across ethnic groups. Social Science & Medicine 279, 113981.

Marschall, H., Hansen, K. E., Forman, A., Thomsen, D.K. 2021. Storying endometriosis: Examining relationships between narrative identity, mental health, and pain. Journal of Research in Personality 91, 104062,1.

McLean, K.C., Pasupathi, M., Pals, J.L. 2007. Selves creating stories creating selves: A process model of self-development. Personality and Social Psychology Review 11 (3), s. 262–278.

Riessman, C.K. 2008. Narrative methods for the human sciences. Thousand Oaks: Sage.

Verduyn, P. i in. 2020. Social comparison on social networking sites. Current Opinion in Psychology 36, s. 32–37.

Young, K. 2008. Narrative practice at a walk-in therapy clinic: Developing children's worry wisdom. Journal of Systemic Therapies 27 (4), s. 54–74.

Pobierz

Opublikowane : 2024-07-02



Małgorzata Maria Osowska  m.osowska@ibe.edu.pl
Instytut Badań Edukacyjnych  Polska
http://orcid.org/0000-0001-5057-6735



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.