A Maladic Reading

Fidowicz, A. (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo UJ.


Abstract

In the review article, the author reads Alicja Fidowicz’s monograph Niepełnospraw­ność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży [Disability in the Polish 20th- and 21st-Century Literature for Children and Young Adults] (2020) in the context of the maladic discourse. Problematising the narrative about disabil­ity through the lens of the presented theory allows her to demonstrate how Fidowicz’s use of the critical apparatus of disability studies for research on children’s literature sets new directions for interpreting texts addressed to young readers. Ac­cording to the author, Fidowicz not only exposes ‘epistemic (in)justice’ in scientific discourse and Polish literature but also proposes a new panorama of the history of children’s literature from the perspective of disability studies.

Received: 21.03.2022
Accepted: 25.05.2022

Keywords

Alicja Fidowicz; disability studies; handicapism; children’s and young adult literature; disability

Brauner, A., Brauner, F. (1993). Dziecko zagubione w rzeczywistości. Historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach. Fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna (T. Gałkowski, tłum.). WSiP. (wyd. oryg. 1986).

Brzeźniak, O. (2014). Dzieci „fada” i ich „przemieszczenia”, czyli o literackich modelach pisania o dzieciach z pewnymi problemami natury fizycznej lub/i psychicznej. W: J. Sztachelska, K. Szymborska (red.), Children Studies jako perspektywa interpretacyjna. Studia i szkice. (s. 141–159). Wydawnictwo UwB.

Bula, D. (2014). Niepełnosprawność w literaturze dla dzieci i młodzieży. Guliwer, 1, 23–27.

Chojnacka-Kuraś, M. (red.). (2019). Medycyna narracyjna. Opowieści o doświadczeniu choroby w perspektywie medycznej i humanistycznej. Wydawnictwa UW.

Curran, T., Runswick-Cole, K. (red.). (2014). Disabled children’s childhood studies: Critical approaches in a global context. Palgrave Macmillan.

Czabanowska-Wróbel, A. (2013). [Ta dziwna] instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej. Teksty Drugie, 5, 13–24.

Czerwińska, K. (2014). Wizerunek osób niewidomych w literaturze dziecięcej – przełamywanie czy kształtowanie stereotypów?. Wychowanie na co Dzień, 244(1), 27– 33.

Damrosch, D. (2003). What is world literature. Princeton University Press.

Domańska, E. (2017). Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej. Teksty Drugie, 1, 41–59.

Fidowicz, A. (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo UJ.

Ganczar, M., Gielata, I., Ładoń, M. (red.). (2019). Fragmenty dyskursu maladycznego. Fundacja Terytoria Książki.

Gumbrecht, H. U. (2008). Shall we continue to write history of literature. New Literary History, 39(3), 111–132.

Heska-Kwaśniewicz, K. (red.). (2008). Literatura dla dzieci i młodzieży (po 1980 roku). Tom 1. Wydawnictwo UŚ.

Heska-Kwaśniewicz, K., Tałuć, K. (red.). (2013). Literatura dla dzieci i młodzieży (1945–1989). Tom 3. Wydawnictwo UŚ.

Janion, M. (1973). Jak możliwa jest historia literatury. Życie Literackie, 13, 7–8.

Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217–250.

Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian – Korczak – Brzechwa. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 11, 203–222. https://doi.org/10.32798/pflit.544.

Kuliczkowska, K. (1985). Wśród bohaterów współczesnej prozy. W: J. Papuzińska, B. Żukrowski (red.). Wartości literatury dla dzieci i młodzieży. Wybrane problemy (s. 107–119). PWN.

Linton, S. (1998). Claiming disability: Knowledge and identity. New York University Press.

Ładoń, M. (2019). Choroba jako literatura. Studia maladyczne. „Śląsk” WN.

Maj, J. (2021). Nowe historie literatury. TAiWPN Universitas.

Nussbaum, M. C. (2018). Nowa nietolerancja religijna. Przezwyciężyć politykę strachu w niespokojnych czasach (S. Szymański, tłum.). Fundacja Kultura Liberalna. (wyd. oryg. 2012).

Nycz, R. (2010). Możliwa historia literatury. Teksty Drugie, 5, 167–184.

Okupnik, M. (2018). W niewoli ciała. Doświadczenie utraty zdrowia i jego reprezentacje. TAiWPN Universitas.

Perkins, D. (1992). Is literary history possible?. Johns Hopkins University Press.

Pęska, L. (1992). Dziecko, lęk, literatura. Guliwer, 4, 42–45.

Radkowska-Walkowicz, M., Reimann, M. (red.). (2018). Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Oficyna Naukowa.

Runswick-Cole, K., Curran, T., Liddiard, K. (red.). (2018). The Palgrave handbook of disabled children’s childhood studies. Palgrave Macmillan.

Scheman, N. (2012). Toward a sustainable epistemology. Social Epistemology: A Journal of Knowledge, Culture and Policy, 26, 471–489.

Slany, K. (2008). Opowieść o nie-ben(iaminkach). Dziecko „fada” w literackim świecie rodzinnych wartości. W: I. Jeziorski, M. Korzewski (red.), Eros – Pathos – Thanatos: świat(y) wartości społeczeństwa polskiego u progu XXI wieku. Praca zbiorowa (s. 231–249). Katedra Socjologii ATH.

Szubert, M. (2019). Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze. W: M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń (red.). Fragmenty dyskursu maladycznego (s. 17–35). Fundacja Terytoria Książki.

Walas, T. (1993). Czy jest możliwa inna historia literatury?. TAiWPN Universitas.

Wolanin, A. (2014). Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 175–183). Wydawnictwo UŚ.

Wójcik-Dudek, M. (2019). „Homo migrans”. Miejsce literatury dla dzieci i młodzieży w edukacji empatii. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 31–51. https://doi. org/10.31261/PS_P.2019.24.03.

Zabawa, K. (2014). Ryzyko spotkania z Innym – niepełnosprawny we współczesnej literaturze dla dzieci. W: A. Janus-Sitarz (red.), Edukacja polonistyczna wobec Inego (s. 121–142). TAiWPN Universitas.

Zdrodowska, M. (2016). Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnospraw¬nością. Teksty Drugie, 5, 384–403.


Published : 2022-08-12


Szymborska, K. (2022). A Maladic Reading. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 41, 151-168. https://doi.org/10.32798/dlk.956

Karolina Szymborska  karolinaszymborska@yahoo.co.uk
University of Białystok  Poland
https://orcid.org/0000-0003-1907-3464

Karolina Szymborska – PhD., works at the College of Literary Studies at the Faculty of Philology of the University of Białystok (Poland). Her research interests include modern research methodologies on children and childhood, children studies, children's and young adult literature, and the history of literature of the second half of the 19th century. Contact: karolinaszymborska@yahoo.co.uk.

 





Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/