The Image of the Inhabitants of the Global South Countries in Polish Multicultural Children’s Literature of the 21st Century
Abstract
The aim of this article is to examine the image of the representatives of the Global South as painted by Polish multicultural children’s literature of the 21st century and to check whether it reproduces the myths and narrative patterns taken from colonial discourse. The author of the paper analyses works belonging to two categories of multicultural literature according to the classification of Mingshui Cai and Rudine Sims Bishop: world literature and cross-cultural literature. Such a selection of the primary sources allows for the examination of which situational contexts are the most conducive to revealing the colonial way of thinking in the narrative. An attempt is also made to link images presented in the discussed literary works with challenges of the modern world, such as global education, ethical tourism, charity, and migration or exile.
Received: 14.12.2021
Accepted: 25.03.2022
Keywords
Global South; cross-cultural literature; world literature; Polish children’s literature; postcolonialism; multiculturalism; multiculturality
References
Bardijewska, L. (2016). Kot Karima i obrazki. Literatura. Bloch, N. (2013). Oglądający i oglądani – czyli postkolonializm potrzebny turystyce. Post-turysta. Pobrane 6 maja 2021 z: https://post-turysta.pl/artykul/ogladajacy-ogladani.
Cai, M. (2002). Multicultural literature for children and young adults: Reflections on critical issues. Praeger.
Cichoń, A. (2004). W kręgu zagadnień kolonialnych – W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza. Er(r)go, 8, 91–108.
Cywiński, P. (2013a). Czy zdjęcie może ukraść duszę? Post-turysta. Pobrane 9 maja 2021 z: https://post-turysta.pl/artykul/Czy-zdjecie-moze-ukrasc-dusze.
Cywiński, P. (2013b). Ludzkie zoo – czyli zwiedzamy plemienną wioskę. Post-turysta. Pobrane 6 maja 2021 z: https://post-turysta.pl/artykul/ludzkie-zoo-czyli-zwiedzamy-plemienna-wioske.
Cywiński, P. (2015). Co to jest egzotyka? Post-turysta. Pobrane 5 maja 2021 z: https://post-turysta.pl/artykul/co-to-jest-egzotyka.
Ćwiek, M. (2014). Nela na 3 kontynentach. Podróże w nieznane. National Geographic.
Fornalczyk-Lipska, A. (2017). Odmienność narodowa i etniczna w najnowszej polskiej literaturze dla młodego odbiorcy a wyzwania edukacji międzykulturowej. Kultura i Edukacja, 115(1), 15–30. https://doi.org/10.15804/kie.2017.01.01.
Gadzinowska, D., Lipska-Badoti, G., Wojtalik, M. (2017). Jak mówić o większości świata. Rzetelna edukacja o krajach Globalnego Południa. PAH.
Gawrycki, M. (2010). W pogoni za wyobrażeniami. Próba interpretacji polskiej literatury podróżniczej poświęconej Ameryce Łacińskiej. Wydawnictwa UW.
Gawryluk, B. (2015). Zuzanka z pistacjowego domu. Literatura.
Gulla, B., Izydorczyk, B., Kubiak, R. (2019). Godność i intymność pacjenta. Aspekty psychologiczne i prawne. UJ, Biblioteka Jagiellońska.
Karwan-Jastrzębska, E. (2018). Banda Michałka na wakacjach. Prószyński i S-ka.
Kasdepke, G. (2007). Mam prawo!. G+J.
Kasdepke, G. (2008). Kacper z szuflady. Literatura.
Kulczyk, D., Schmudke-Olczak M., Płocka M. (2016). Efekt domina. Moc pomagania. Opowieści o dzieciach świata. Edipresse.
Niesporek-Szamburska, B., Wójcik-Dudek, M. (red.). (2016). Wyczytać świat – między kulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo UŚ.
Rąbkowska, E. (2019). Od Robinsona do Neli Małej Reporterki. Recykling dziecięcego marzenia o podróży i przygodzie. Dzieciństwo. Literatura i Kultura, 1(1), 206–220. https://doi.org/10.32798/dlk.18.
Said, E. W. (1991). Orientalizm (W. Kalinowski, tłum.). PIW. (wyd. oryg. 1978).
Sienkiewicz, H. (1997). W pustyni i w puszczy. Prószyński i S-ka. (wyd. oryg. 1911).
Smoter, K. (2017). Literackie obrazy „innego” w procesie kształtowania postaw wobec imigrantów i uchodźców. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12(3), 101–117. https://doi.org/10.14632/eetp.2017.12.45.101.
Stanecka, Z. (2011). Basia i kolega z Haiti. Egmont.
Suchowierska, A. (2015). Mat i świat. Krytyka Polityczna.
Szymańska, M. (2020). Praca dzieci w pozostałych obszarach. Dzieciom dzieciństwo. Stop pracy dzieci. Pobrane 9 maja 2021 z: https://dzieciomdziecinstwo.pl/praca-dzieci-w-pozostalych-obszarach/.
Talko, L. K. (2014). Staś i Nel. Zaginiony klejnot Indii. Znak.
Uffelmann, D. (2020). Polska literatura postkolonialna. Od sarmatyzmu do migracji poakcesyjnej. TAiWPN Universitas.
Wojciechowska, M. (2013a). Dzieciaki świata. G+J.
Wojciechowska, M. (2013b). Zwierzaki świata. G+J.
Wróbel, O. (2014). Stach, Nel i zaginiony klejnot. Krytyka polityczna. Pobrane 6 maja 2021 z: https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/wrobel-stach-nel-i-zaginiony-klejnot/.
Zabawa, K. (2016). Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 49–64). Wydawnictwo UŚ.
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0001-9443-0906
Katarzyna Korwin-Mikke – BA, prepares her master’s thesis at the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw (Poland) on the elements of horror in the image of the family and family home in Polish contemporary literature for children and adolescents. Contact: k.korwin-mikke@student.uw.edu.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/