Children’s Books in the Works of Dorota Masłowska and Anna Cieplak and Lidia Ostałowska
Abstract
The article is devoted to the analysis of children’s books: Jak zostałam wiedźmą. Opowieść autobiograficzna dla dorosłych i dzieci [How I Became a Witch: An Autobiographical Story for Adults and Children] (2014) by Dorota Masłowska and Zaufanie [Trust] (2015) by Anna Cieplak and Lidia Ostałowska, which are examined in relation to the mainstream body of their work intended for a universal audience. The research focuses on the place of these books in the authors' oeuvre – whether and how the above-mentioned writers use their previously developed artistic language in children’s books, how they engage with the topics they are interested in, and to what extent these books are consistent with the mainstream body of their work, and what connections the analysed children’s texts demonstrate with contemporary cultural issues.
Received: 22.01.2023
Accepted: 05.07.2023
Keywords
Anna Cieplak; Dorota Masłowska; crossover literature; dual audience; literary communication; Lidia Ostałowska; children’s literature; implied reader
References
Adamczykowa, Z. (2001). Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Wydawnictwo WSP TWP w Warszawie.
Bednarek, M. (2014). Kariera wiedźmy (w popularnej polskiej prozie romansowej po roku 1989). W: K. Ćwiklak (red.), Baśń we współczesnej kulturze. Tom I. Niewyczerpana moc baśni: literatura – sztuka – kultura masowa (s. 249–260). WN UAM.
Bednarek, M. (2020). Baśni przeobrażone. Transformacje bajki i baśni w polskiej epice po 1989 roku (s. 208–256). WN UAM.
Bukowiecka, M. (2019). Świat jako język. Słowo mówione i groteska lingwistyczna w prozie Doroty Masłowskiej. Pamiętnik Literacki, 110(3), 108–130. https://doi.org/10.18318/pl.2019.3.8.
Cichocka, L. (2022, 27 lutego). Jak zostaje się wiedźmą – po premierze w kieleckim teatrze Kubuś. Echo Dnia Świętokrzyskie. Pobrane 2 stycznia 2023 z: https://echodnia.eu/swietokrzyskie/jak-zostaje-sie-wiedzma-po-premierze-w-kieleckim-teatrze-kubus-nasza-recenzja/ar/c13-16070779.
Cieplak, A., Gulda, P. (2021, 14 czerwca). Eurosieroty zabierają głos. Wyjazdy „za chlebem" zmieniły całe pokolenie. Wirtualna Polska. Książki. Pobrane 20 grudnia 2022 z: https://ksiazki.wp.pl/eurosieroty-zabieraja-glos-wyjazdy-za-chlebem-zmienily-cale-pokolenie-6650531971197856a.
Cieplak, A., Ostałowska, L. (2015). Zaufanie (A. Pluta, ilustr.). Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Cieplak, A., Padoł, E. (2017, 12 września). Anna Cieplak: dlaczego w dalszym ciągu trwa ta reprodukcja, dlaczego to, gdzie się rodzimy, determinuje nasz los?. Onet Kultura. Pobrane 3 stycznia 2023 z: https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/anna-cieplak-dlaczego-w-dalszym-ciagu-trwa-ta-reprodukcja-dlaczego-to-gdzie-sie/f2kk1xp.
Cieślikowski, J. (1974). Literatura i podkultura dziecięca. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Cieślikowski, J. (1976). Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci. Literatura Ludowa, 1, 3–16.
Conrad Festival. (2017, 29 października). Anna Cieplak laureatką Nagrody Conrada!. Pobrane 29 grudnia 2022 z: http://conradfestival.pl/a/1634,anna-cieplak-laureatka-nagrody-conrada.
Czabanowska-Wróbel, A. (2015). Książki dla dzieci i dorosłych. Przypadek Doroty Masłowskiej. W: B. Niesporek-Szamburska (red.), (Przed)szkolne spotkania z lekturą (s. 293–302). Wydawnictwo UŚ.
Czapliński, P. (2009). Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Wydawnictwo W.A.B.
Ćwiklak, K. (2014). Motyw podróży w polskiej baśni magicznej. W: K. Ćwiklak (red.), Baśń we współczesnej kulturze. Tom I. Niewyczerpana moc baśni: literatura – sztuka – kultura masowa (s. 133–148). WN UAM.
Darska, B. (2014, 5 maja). Jak zostałam wiedźmą. Nowa, słaba książka Masłowskiej. Onet Kultura. Pobrane 31 grudnia 2022 z: https://kultura.onet.pl/recenzje/jak-zostalam-wiedzma-nowa-slaba-ksiazka-maslowskiej/y7nchf6.
Hernas, C. (1973). Potrzeby i metody badania literatury brukowej. W: S. Żółkiewski, M. Hopfinger (red.), O współczesnej kulturze literackiej. Tom 1 (s. 15–30). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Wydawnictwo SBP.
Leszczyński, G. (2006). Wstęp. W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. Tom 2. W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 7–12). Centrum Sztuki Dziecka.
Masłowska, D. (2014). Jak zostałam wiedźmą. Opowieść autobiograficzna dla dorosłych i dzieci (M. Sztyma, ilustr.). Wydawnictwo Literackie.
Michalak, A. (2016). Autor jako literatura. (Wizualna) autofikcja Doroty Masłowskiej. Widok, 13. https://doi.org/10.36854/widok/2016.13.808.
Michalak, A. (2020). Autor jako tekst kultury. Dorota Masłowska w roli bohaterki swoich projektów artystycznych [niepublikowana praca doktorska]. Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Mitosek, Z. (2003). Poznanie (w) powieści – od Balzaca do Masłowskiej. TAiWPN Universitas.
Niesporek-Szamburska, B. (2013). Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Wydawnictwo UŚ.
Nowicka, U. (2022, 26 lutego). Jak zostałam wiedźmą w kieleckim Kubusiu. Baśń z morałem dla dzieci i rodziców. TVP 3 Kielce. Pobrane 29 grudnia 2022 z: https://kielce.tvp.pl/58735491/jak-zostalam-wiedzma-w-kieleckim-kubusiu-basn-z-moralem-dla-dzieci-i-rodzicow.
Ochmann, M. (2017, luty). Anna Cieplak: Nie demonizujmy gimbazy. Ultramaryna. Pobrane 3 stycznia 2023 z: http://ultramaryna.home.pl/tekst.php?id=1183.
Orłowicz, I. (1998). Czarownice. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Filologia Polska, 51(325), 99–111.
Sobolewska, J. (2014, 13 maja). Masłowska czyta dzieciom. Polityka. Pobrane 13 marca 2023 z: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1579775,1,maslowska-czyta-dzieciom.read.
Sobolewska, J. (2023, 24 stycznia). Powrót strasznych ruskich. Polityka, 4, 20–23.
Sobolewski, T. (2009, 21 maja). Pulp fiction po polsku. Wyborcza.pl. Pobrane 20 grudnia 2022 z: https://wyborcza.pl/7,75410,6630396,pulp-fiction-po-polsku.html?disableRedirects=true.
Szymonik, A. (2014). Chipsy, iPhone i czary z Lidla. Teatr, 7–8. Pobrane 28 grudnia 2022 z: https://teatr-pismo.pl/4890-chipsy-iphone-i-czary-z-lidla/.
Wójtowicz-Zając, A. (2014, 1 lipca). Krytyka późnego kapitalizmu dla dzieci w wieku przedszkolnym (Dorota Masłowska: Jak zostałam wiedźmą). artPapier, 13(253). Pobrane 3 stycznia 2023 z: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=204&artykul=4417.
Wróblewska, V. (2018). Czarownica. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej (s. 368–377). WN UMK.
Żurakowski, B. (1999). Literatura – wartość – dziecko. W świecie poezji dla dzieci. Impuls.
AMU – Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz Poland
https://orcid.org/0000-0001-5493-5184
Kornelia Ćwiklak – PhD, Professor at the Adam Mickiewicz University in Poznań, at the Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz (Poland). Her research interests include comparative studies, Polish-German relations in contemporary literature, new regionalism in literary studies, and children’s literature. Contact: kornelia.cwiklak@amu.edu.pl.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/