CALL FOR PAPERS 1/2025

2024-06-11

dlk_pl_1.jpg

Wokół zwrotu ludowego w literaturze i kulturze dla dzieci i młodzieży

W polskim dyskursie humanistycznym już od przynajmniej dekady regularnie problematyzowane są takie terminy jak „historia ludowa” czy „zwrot ludowy”. Katarzyna Chmielewska (2021, s. 307) zwraca uwagę, że „[h]istorie ludowe są zanurzone we współczesnym nurcie kulturowym, który budzi żywy oddźwięk społeczny”. Za ten swoisty „oddźwięk społeczny” uznać można szereg tekstów kultury, dla których centralnym punktem odniesienia jest kultura tradycyjna. W ich poczet zaliczyć można nie tylko m.in. Ludową historię Polski (2020) Adama Leszczyńskiego, Chłopki. Opowieść o naszych babkach (2023) Joanny Kuciel-Frydryszak, Nieprzezroczyste. Historie polskiej fotografii (2023) Agnieszki Pajączkowskiej, lecz także różnomedialne tematyzacje zagadnienia, by wspomnieć o filmach Chłopi (2023, reż. DK Welchman i Hugh Welchman), Kos (2023, reż. Paweł Maślona) i serialu 1670 (2023, reż. Maciej Buchwald i Konrad Kądziela). (wiecej)

2/2024 - przedłużony nabór tekstów

2024-06-03

Przesuwamy do 30 czerwca ostateczny termin zgłaszania artykułów do numeru "Ciało i cielesność – reprezentacje i dyskursy w tekstach kultury o dzieciństwie i dorastaniu". Czekamy również na artykuły do działów „Varia” i „Recenzje”.

CALL FOR PAPERS 2/2024

2024-01-31

DLK_pl.jpg

Ciało i cielesność – reprezentacje i dyskursy w tekstach kultury o dzieciństwie i dorastaniu

Żyjemy w rzeczywistości, w której ciało stanowi nie tylko temat dyskusji, lecz także przestrzeń napięć. Przekaz medialny na temat cielesności jest ambiwalentny. Z jednej strony, zalewani jesteśmy wizerunkami wysportowanych ciał, przefiltrowanych twarzy influencerek, reklamami, w których modele i modelki epatują swoją młodością i atrakcyjnością. Z drugiej zaś, pozornie dowartościowane ciało pozostaje tematem tabu. Choć upowszechniana masowo kultura popularna staje się coraz bardziej inkluzywna, wciąż dość niechętnie mówimy o chorobach, niepełnosprawności, starości czy trudnych relacjach z ciałem; słowem - o wszystkich ciałach, które nie mieszczą się w ogólnie przyjętym kanonie piękna. Status quo próbują zmienić ruchy społeczne, takie jak ciałopozytywność czy ciałoneutralność. (więcej)

CALL FOR PAPERS 1/2024

2023-08-31

CFP_pl2.jpg

Dzieciństwo, dorastanie i technologia – wokół kultury (dla) pokolenia Z i generacji Alfa

W kolejnym numerze chcemy podjąć temat relacji między dzieciństwem i adolescencją a nowymi technologiami oraz mediami społecznościowymi w kontekście kultury (dla) młodych odbiorców i odbiorczyń; w odniesieniu zarówno do faktycznego status quo, jak i do kulturowych rekonstrukcji tych relacji (filmów, seriali, gier wideo, muzyki, sztuk wizualnych, literatury, fan fiction itd.). Charakteryzując tzw. pokolenie Z, Agnieszka Całek dowodziła, że są to osoby urodzone „już w czasach istnienia powszechnego dostępu do komputerów, internetu i technologii mobilnych. Generacja [ta] jest pierwszą, która nie musiała się uczyć korzystania z tych zdobyczy postępu mechanicznie, ale wychowywała się i socjalizowała w środowisku telefonów komórkowych, ciągłego dostępu do sieci i mediów społecznościowych” (2021, s. 105). Przedstawicieli i przedstawicielki pokolenia Z można więc określić mianem „cyfrowych tubylców 2.0” (Kosacka, 2020, s. 51). Zazwyczaj w wieku przedszkolnym mają już za sobą pierwsze doświadczenia z nowoczesną technologią (Kowaluk-Romanek, 2019, s. 194). Redaktorka naukowa monografii Dziecko – media – rozwój. O konsekwencjach obecności mediów w życiu dziecka wskazuje wręcz, że „pierwszy kontakt dziecka z mediami rejestrujemy zwykle w życiu płodowym” (Bednarska, 2020, s. 9). (więcej)

CALL FOR PAPERS 2/2023

2023-01-10

COP_pl.jpg

Magia dzieciństwa i dorastania

W kolejnym numerze czasopisma „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” zapraszamy do refleksji nad motywami szeroko pojętej magii w różnorodnych tekstach kultury: utworach literackich, filmach, serialach, grach wideo, spektaklach teatralnych, sztukach plastycznych itd. Inspiracją dla nas stała się ogólnopolska konferencja naukowa „Abrakadabra! Magia w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej”, zorganizowana w kwietniu 2022 roku przez Koło Naukowe Baśni, Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej i Fantastyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Muzeum Książki Dziecięcej - dział specjalny Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy – Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego. (więcej)

 

ICI Journals Master List 2021

2022-09-28

Z przyjemnością informujemy, że „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” uzyskało 100 punktów w wyniku oceny parametrycznej i figuruje na liście ICI Journals Master List 2021. Przypominamy też, że od 2021 roku nasze czasopismo indeksowane jest w bazie ERIH+ i widnieje na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki. Zapraszamy do przesyłania tekstów!

CALL FOR PAPERS 2/2022

2022-02-09

dlkpl.jpg

Na marginesie twórczości? Twórcy i twórczynie kultury dorosłych – wyjątkowo dla dzieci i młodzieży

W kolejnym numerze czasopisma „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” chcemy przyjrzeć się tekstom kultury twórców i twórczyń, którzy na co dzień kierowali lub kierują swoje dzieła do osób dorosłych, jednak wyjątkowo zwrócili się do publiczności dziecięcej i młodzieżowej. Bierzemy pod uwagę rozmaite dziedziny twórczości: literaturę, teatr, sztuki wizualne, film czy też muzykę. Zarówno w historii kultury, jak i w ostatnich latach nie brakuje tego typu przypadków. Utwory literackie – prozatorskie i poetyckie – dla młodych czytelników można znaleźć w dorobku Jamesa Joyce’a, Williama Faulknera, Margaret Atwood, Leszka Kołakowskiego, Agnieszki Osieckiej czy Olgi Tokarczuk. Filmy dla widowni dziecięcej i młodzieżowej wyreżyserowali – od lat związani wyłącznie z produkcjami dla widzów dorosłych – m.in. Agnieszka Holland, Martin Scorsese, Spike Jonze oraz Guillermo del Toro. Czesław Mozil z Grajkami Przyszłości wydali album z piosenkami dla dzieci, Dorota Miśkiewicz wraz z grupą muzyczną Kwadrofonik – płytę z adresowanymi do młodych odbiorców tekstami Juliana Tuwima, do których muzykę skomponował Witold Lutosławski. Krzysztof Penderecki stworzył radiową operę dla dziecięcego audytorium (do libretta Ewy Szelburg-Zarembiny), a Polska Opera Królewska podjęła się realizacji projektu Zróbmy operę! (Let’s Make an Opera!) Benjamina Brittena – przedsięwzięcia, które w działania twórcze włącza same dzieci. Piotr Ratajczak wyreżyserował spektakle teatralne oparte na powieściach Adama Bahdaja, Piotr Cieślak – inscenizację Opowiadań dla dzieci Isaaca Bashevisa Singera, Agnieszka Glińska – teatralne adaptacje Pippi Pończoszanki Astrid Lindgren oraz Wiedźm Roalda Dahla. Mikołaj Mikołajczyk wymyślił choreografię do spektaklu tanecznego dla młodych widzów. Salvador Dali, Yayoi Kusama i Ralph Steadman zilustrowali Carrollowskie Przygody Alicji w Krainie Czarów, w pracowni malarskiej i rzeźbiarskiej słynnej uczelni artystyczno-rzemieślniczej Bauhaus powstawały zabawki… przykłady można by mnożyć. (więcej)

Ocena parametryczna

2021-12-14

Z przyjemnością informujemy, że  „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” po zaledwie dwóch latach od publikacji pierwszego numeru uzyskało 20 punktów parametrycznych w wyniku przeprowadzonej w 2021 roku oceny i figuruje na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki.  Ponadto, od 2021 roku nasze czasopismo indeksowane jest w bazie ERIH+. Zapraszamy do przesyłania tekstów!

Call for papers 1/2022

2021-08-09

dlk_cfp3.jpg

Wymiary wielokulturowości w najnowszej twórczości dla dzieci i młodzieży

XXI-wieczne wyzwania wiążące się z naturą i dynamiką najrozmaitszych relacji międzykulturowych są coraz bardziej wyraźne, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Odzwierciedlenie znajdują m.in. w różnorodnych odmianach twórczości dla dzieci i młodzieży. Utwory literackie, filmy, seriale, komiksy, spektakle teatralne czy też gry wideo prezentujące zagadnienia wielokulturowości mają potencjał uświadamiania wagi określonych problemów społecznych, występujących zarówno lokalnie, jak i w skali globalnej. (więcej)

Call for papers 2/2021

2021-01-05

dlk_pl.jpg

Mity, legendy, podania i baśnie wobec dzieciństwa i adolescencji. Teksty kultury drugiej dekady XXI wieku

Sygnalizowana przez krytyków i badaczy fala kulturowej mody z końca XX i początku XXI w. na baśnie, mity, legendy i podania w twórczości dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych nie przemija, a wręcz zdaje się przekształcać w szerszy i bardziej długotrwały trend. Wielokrotnie komentowano, również w świecie nauki, teksty kultury reprezentujące różne media i obszary językowe, takie jak: utwory Emmy Donoghue, Neila Gaimana, Andrzeja Sapkowskiego, Jordiego Sierry i Fabry; Shrek (2001); inne filmowe renarracje mitów, legend, podań i baśni oraz aktorskie remaki kultowych animacji Disneya; serial Przygody Merlina (2008–2012), a także gry wideo, np. z serii American McGee’s Grimm (2008–2009) lub Wiedźmin (2007–2016). (więcej)