Submissions

Login or Register to make a submission.


As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.

  • The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  • The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, or RTF document file format.
  • Where available, URLs for the references have been provided.
  • The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
  • The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines.


I. Zasady ogólne:
1. Aby artykuł mógł zostać przyjęty do druku, musi:
– być wynikiem samodzielnych niepublikowanych wcześniej badań;
– spełniać kryteria formalne i uwzględniać wskazówki redakcyjne;
– uzyskać dwie pozytywne recenzje zewnętrzne (w formule double-blind review).
2. Redakcja przyjmuje teksty w wersji elektronicznej w następujących formatach: doc, docx (font:Times New Roman 12, interlinia 1,5)
3. Teksty rozpraw nie powinny przekraczać 50 tys. znaków ze spacjami i przypisami, a teksty recenzji – 18 tys. znaków ze spacjami i przypisami. Redakcja zastrzega sobie możliwość skracania tekstów.
4. Teksty do korekty autorskiej otrzymuje się w pliku PDF. Przekroczenie terminu nadesłania korekty autorskiej oznacza opublikowanie artykułu zgodnie z wysłaną podstawą PDF.

II. Struktura tekstu:
1. Imię i nazwisko autora;
2. Afiliacja (instytucja lub – w przypadku badaczy niezależnych – miejscowość);
3. Nr ORCiD;
4. Tytuł artykułu;
5. Abstrakt w j. polskim lub angielskim (1000–1800 znaków ze spacjami);
6. Słowa kluczowe w j. polskim lub angielskim;
7. Treść artykułu;
8. Krótka nota o autorze w j. polskim (100–200 znaków: stopień lub tytuł naukowy, podstawowe miejsce pracy, ewentualnie zainteresowania badawcze autora).

III. Cytaty:
1. Cytaty do 3 wersów powinny być zamieszczone tekście, w cudzysłowach;
2. Cytaty powyżej 3 wersów powinny być ujęte blokowo, bez kursywy, mniejszą czcionką, (Times New Roman 10);
3. W wypadku słowiańskich alfabetów cyrylickich cytaty i opisy bibliograficzne podajemy w alfabecie oryginalnym;
4. Opuszczenia w cytowanym tekście sygnalizujemy wielokropkiem w nawiasach kwadratowych: [...].
5. Cytaty modernizujemy zgodnie z odpowiednią instrukcją wydawniczą.

IV. Pisownia imion, nazwisk i innych wyrażeń określających osoby:
1. Stosujemy oryginalną pisownię imion i nazwisk obcych lub pisownię przyjętą obecnie w polskiej tradycji naukowej, np. Johann Theodor de Bry, Krzysztof Kolumb;
2. Imiona osób po raz pierwszy wzmiankowanych powinny być przytoczone w pełnym brzmieniu;
3. Osoby wymieniane w recenzjach występują bez stopni oraz tytułów naukowych i zawodowych;
4. Słowo ,,Autor” piszemy wielką literą, o ile odnosi się do autora recenzowanej pracy.

V. Przypisy:
1. Należy stosować przypisy dolne, numerowane cyframi arabskimi. W przypadku zbiegnięcia się w tekście odsyłacza do przypisu z przecinkiem, średnikiem lub kropką kończącą zdanie odsyłacz umieszczamy przed tymi znakami (z wyjątkiem skrótów, np.: w. lub r.);
2. W przypisach stosujemy skróty łacińskie pisane kursywą: ibidem, idem, eadem, iidem, eaedem, op. cit.
3. Opis bibliograficzny od poprzedzającego go cytatu bądź wywodu oddzielamy średnikiem.
4. Miejsce wydania podaje się w języku oryginału. W przypadku występowania wielu miejsc wydania należy podać tylko pierwsze z dopiskiem ,,et al.”.
5) Zapis bibliograficzny publikacji książkowych: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, miejsce i rok wydania, s.; np.: J.A. Chrościcki, Na polach elekcyjnych wokół Warszawy, Warszawa 2015, s. 49.
6) Zapis artykułu w pracy zbiorowej: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, w: Tytuł pracy zbiorowej, red. inicjał imienia i nazwisko redaktora, ewentualnie tom (cyframi arabskimi), miejsce i rok wydania, s.; np.: M. Chachaj, Podróże edukacyjne młodzieży z Prus Królewskich do Bolonii, Sieny i Perugii w XVI i XVII wieku, w: Prusy Książęce i Prusy Królewskie w XVI–XVIII wieku, red. J. Wijaczka, Kielce 1997, s. 195–210.
7. Zapis artykułu w czasopiśmie: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, ,,Tytuł Czasopisma” tom (ew. rocznik) cyframi arabskimi, rok wydania w nawiasie, numer lub zeszyt cyframi arabskimi, s., np.: D. Żołądź-Strzelczyk, Podróże edukacyjne w staropolskiej myśli pedagogicznej, ,,Chowanna” 41 (1998), nr 2, s. 33.
8. Stosujemy określenia skrótowe w języku publikacji: red., wyd., oprac., przeł. – dla książek wydanych w języku polskim, i analogicznie: ed., vol., Hrsg., Bearb., Bd. etc.

VI. Bibliografia:
1. Do artykułu należy dołączyć osobną bibliografię załącznikową (zgodną z systemem stosowanym w przypisach).
2. Bibliografię należy podzielić na: „źródła rękopiśmienne”, „źródła drukowane”, „opracowania”, ewentualnie „strony internetowe”.
3. W bibliografii powinny być uwzględnione jedynie pozycje przywoływane w przypisach.

VII. Ilustracje:
1. Dobrej jakości fotografie należy przesłać jako odrębne pliki (prosimy nie wklejać ich w tekst zasadniczy).
2. W tekście trzeba zaznaczyć przybliżoną lokalizację ilustracji.
3. Podpisy do ilustracji powinny mieć syntetyczną formę, zawierając w miarę możliwości dane o autorze, tytule, dacie, miejscu przechowywania, ew. o autorze fotografii i reprodukcji. Np.:
–J.F. Knöbel, Projekt bramy pałacu w Warszawie, ok. 1750, Sächsische Hauptstaatsarchiv Dresden, fot. domena publiczna;
– Katedra w Poznaniu – fasada, fot. J. Wisłocki, 2014.
4. Autorzy ponoszą pełną odpowiedzialność za uzyskanie praw autorskich do publikowanych
ilustracji.