Zobrazení rodiny ve fanouškovské literatuře ze světa Harryho Pottera
Abstrakt
J. K. Rowling's Harry Potter series is indisputably a work that has influenced several generations of readers, gained many devoted fans, and over the years has accumulated a huge number of fan literary attempts to keep the beloved fictional world alive. One of the most important motives of the whole work is family. It is a motif that keeps coming back in many variations, and the emphasis on the family is also a kind of legacy of the whole text. It therefore naturally appears in the related fan literature. The aim of this article is to outline, at least basicly, the way in which families are portrayed in fanfiction, to characterize individual types and possibilities of their origin and construction, and to give specific examples of stories. We will try to compare the depiction of families not only with the original series, but also partly with real life.
Słowa kluczowe
rodina; fanfiction; fandom; Harry Potter
Bibliografia
Blesk. (a). Nepřítel. http://www.blesk.xf.cz/povidky/HG-SS/nepritel.htm [20 VII 2021].
Blesk. (b). Tanec sněhových vloček. http://www.blesk.xf.cz/povidky/HG-SS/snih.htm [20 VII 2021].
Blesk. (c). Všechno zlé. http://www.blesk.xf.cz/povidky/HP-SS/vsechno.htm [20 VII 2021].
Busse, K. (2006). My Life Is a WIP on My LJ: Slashing the Slasher and the Reality of Celebrity and Internet Performances. In: Hellekson, K.; Busse, K. (eds.). Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays. Jefferson, N.C.: McFarland, 207–224.
Cristofari, C.; Guitton, M. J. (2017). Aca-fans and fan communities: An operative Framework. Journal of Consumer Culture, 17 (3), 713–731.
Dyce. Zodpovědnost nade vše (přel. Elza). https://elza.dobrodruh.net/rubriky/sna-mione/zodpovednost-nade-vse [20 VII 2021].
Fišerová, V. (2018). Rodina. In: Nešpor, Z. R. (ed.). Sociologická encyklopedie. https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Rodina [20 VII 2021].
Gabux. Manželský zákon. https://gabux-fanfiction.blogspot.com/2018/09/mz-prolog.html [20 VII 2021].
GaeilgeRua. Reunions and Surprises. https://www.fanfiction.net/s/12553372/3/Reunions-and-Surprises [20 VII 2021].
Hedges, J. L. (2002). Family Matters in the Harry Potter Novels. APU Articles. https://www.apu.edu/articles/15658/ [20 VII 2021].
Jenkins, H. (2013). Textual poachers: television fans and participatory culture. New York: Routledge.
Kudláč, A. K. K. (2016). Anatomie pocitu úžasu: česká populární fantastika 1990-2012 v kulturním, sociálním a literárním kontextu. Brno: Host.
Kuchařová, V. i in. (2019). Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: SLON.
Makulka22. Manželský zákon. https://www.wattpad.com/story/146020764-man%C5%BEelsk%C3%BD-z%C3%A1kon [20 VII 2021].
Mocná, D. (1996). Červená knihovna: studie kulturně a literárně historická: pohled do dějin pokleslého žánru. Praha: Paseka.
Možný, I. (2008). Rodina a společnost. Praha: SLON.
Richenza. Bless the Child. https://www.fan-fikce.cz/category/fanfikce/bless-thechild/ [20 VII 2021].
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
Summers, LJ. Casting the Stake. https://www.fanfiction.net/s/11357806/30/Cast-ing-the-Stake [20 VII 2021].
Šmídová, T.; Filipowicz, M. (2019). Česko-slovenské společenství na půdě současné fanouškovské literatury. Případ fandomu Harry Potter. Slovenská literatúra. Vol. 66, no. 3.
UHK Czechy
https://orcid.org/0000-0002-6412-0824
Tereza Šmídová působí na Katedře českého jazyka a literatury Univerzity Hradec Králové. Ve své odborné činnosti se zabývá problematikou fanficion v kontextu literární komunikace.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
PRAWA AUTORSKIE
Rocznik „Zeszyty Łużyckie” jest wydawany na licencji niewyłącznej: Creative Commons - Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC-BY)
(https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Przesłanie artykułu oznacza zgodę na jego udostępnienie na tej licencji. Licencja zostaje udzielona Wydawnictwom Uniwersytetu Warszawskiego na 5 lat (po upływie tego terminu przekształca się w zgodę udzieloną na czas nieoznaczony) na następujące pola eksploatacji:
• utrwalanie i zwielokrotnianie w dowolnej liczbie egzemplarzy (w tym w tłumaczeniu na inne języki) w znanych w dniu zawarcia niniejszego porozumienia technikach: drukiem w dowolnej formie, techniką cyfrową, techniką reprograficzną, za pomocą zapisu magnetycznego, zapisu na kliszy fotograficznej, oraz wprowadzania egzemplarzy do obrotu;
• wprowadzanie do sieci komputerowej Wydawcy;
• publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, a w szczególności rozpowszechnianie w sieciach informatycznych, w tym komputerowych (Internet, sieci lokalne), telefonicznych oraz innych znanych w chwili zawarcia niniejszej umowy;
• najem, użyczanie;
• nadawanie za pomocą wizji i/lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stacje naziemne bądź satelitarne;
• kopiowanie i powielanie w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia porozumienia;
• publiczne odtwarzanie;
• wykorzystywanie do celów reklamowych i promocyjnych, w tym w sieciach informatycznych.