Serbski spektakl polityczny. O znaczeniach wizyty Władimira Putina w belgradzkiej Świątyni Świętego Sawy


Abstrakt

Its magnificent appearance and the multiple ideological connotations made the Temple of Saint Sava an arena where various public ceremonies are organized – not only those of purely religious nature, but also political and ideological perfor­mances. One of the most important events of this kind was the Vladimir Putin’s visit to Belgrade on January 17, 2019. During the one-day stay in Serbia, the Rus­sian leader met with President Alexander Vučić and his associates. This article is an attempt to analyze the ideological and symbolic message of the political spec­tacle planned with precision and great care for legibility, and thus taking the form of a performative implementation of the existing ideas ruling the way in which a political event (surrounded by a religious-like aura) should present itself.

Słowa kluczowe

spektakl polityczny; Serbia; Rosja; świątynia; prawosławie; kultura polityczna

Burke, P. (2011). Fabrykacja Ludwika XIV. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Ceca pita Dacica da je spoji sa Putinom – Ami G Show S09 (2017). https://www.youtube.com/watch?v=MhYEwb8hPU0 [15 II 2020].

Duvignaud, J. (1990). Teatr w społeczeństwie, społeczeństwo w teatrze, przeł. Kolankiewicz, L., Dialog 9, 102–106.

Feder, A. (2020). Świątynia serbskich zwycięstw i pokus. Przyczynek do wizualnej teologii narodowej, Adeptus 16.

Gil, D. (2005). Prawosławie. Historia. Naród. Miejsce kultury duchowej w serbskiej tradycji i współczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Goffmann, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. Śpiewak, H., Śpiewak, P. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Hayden-Bakić, M. (2014). Religija i religijski autoriteti u doba sekularizma i globalizacije – neke implikacije za Balkan, W: Religija, religioznost i savremena kultura. Od mističkog do (i)racionalnog i vice versa. Radojčić, D., Pavićević, A. (red.). Beograd: Etnografski institut SANU.

Hervieu-Léger, D. (2007). Religia jako pamięć. przeł. Bielawska M. Kraków: NOMOS.

Lukić Krstanović, M. (2010). Spektakli XX veka. Muzika i moć. Beograd: Etnografski Institut SANU.

Malešević, M. (2011). Pravoslavlje kao srž „nacionalnog bića“ postkomunističke Srbije,W: Ima li nacija na planeti Ribok?. Beograd: Srpski genealoški centar.

Mladenović, A. (2019). Vladimir Putin u Beogradu: Pet stvari koje su obeležile „Putindan“, https://www.bbc.com/serbian/lat/srbija-46912785 [30 I 2019].

Naumović, S. (2009). Ustavi, kupole i godišnjice ili „sa čime izaći pred Miloša?“. W: Upotreba tradicije u političkom i javnom životu na kraju dvadesetog i početkom dvadeset prvog veka. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju I.P. „Filip Višnjić“.

Perica, V. (2006). Vatre i hramovi. Srpska crkva i srpski nacionalistički pokret 80-ih godina. W: Balkanski idoli II. Religija nacionalizam u jugoslovenskim državama. przeł. Glišić, S., Miletić, S. Beograd: Biblioteka XX vek.

Prvorođeni je nedavno rekao – Nikola Kojo govor protest Beograd (2019). https://www.youtube.com/watch?v=eSrm3VszHzw [15 II 2020].

PUTIN NIJE SKIDAO POGLED SA CECE RAŽNATOVIĆ! Ovo je detalj sa dočeka predsednika Rusije pred Hramom koji je SVIMA UPAO U OKO! (2019). https://www.kurir.rs/stars/3190979/putin-nije-skidao-pogled-sa-cece-raznatovic-ovo-je-detalj-sa-doceka-predsednika-rusije-pred-hramom-koji-je-svima-upao-u-oko-ekskluzivni-snimak [15 II 2020].

Stojanović, D. (2010). Ulje na vodi. Beograd: Peščanik (Čigoja).

Sznajderman, M. (2000). Błazen. Maski i metafory. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.

Turner, V. (2010). Proces rytualny. Struktura i antystruktura. przeł. Dżurak, E. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Uživo – Putin u Beogradu 2 (2019). Tanjug News Agency, https://www.youtube.com/watch?v=g3rylTXh0zM [15 II 2020].

Pobierz

Opublikowane : 2021-12-19


Feder, A. (2021). Serbski spektakl polityczny. O znaczeniach wizyty Władimira Putina w belgradzkiej Świątyni Świętego Sawy. Zeszyty Łużyckie, 55, 95-109. https://doi.org/10.32798/zl.779

Aleksandra Feder  am.feder@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski  Polska
https://orcid.org/0000-0002-0759-5022

Aleksandra Feder, slawistka, serbistka, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego w dyscyplinie nauki o kulturze i religii, związana z Instytutem Slawistyki Zachodniej i Południowej UW. Do jej głównych zainteresowań badawczych należą: zagadnienie wpływu religii na bu­dowanie tożsamości narodowej w krajach byłej Jugosławii, kwestie politycznych i kulturowych aspektów funkcjonowania Kościołów prawosławnych na tym ob­szarze, a także problemy estetyki oraz uwarunkowań kulturowych, społecznych i politycznych turbo-folku.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

PRAWA AUTORSKIE
Rocznik „Zeszyty Łużyckie” jest wydawany na licencji niewyłącznej: Creative Commons - Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC-BY)
(https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Przesłanie artykułu oznacza zgodę na jego udostępnienie na tej licencji. Licencja zostaje udzielona Wydawnictwom Uniwersytetu Warszawskiego na 5 lat (po upływie tego terminu przekształca się w zgodę udzieloną na czas nieoznaczony) na następujące pola eksploatacji:
• utrwalanie i zwielokrotnianie w dowolnej liczbie egzemplarzy (w tym w tłumaczeniu na inne języki) w znanych w dniu zawarcia niniejszego porozumienia technikach: drukiem w dowolnej formie, techniką cyfrową, techniką reprograficzną, za pomocą zapisu magnetycznego, zapisu na kliszy fotograficznej, oraz wprowadzania egzemplarzy do obrotu;
• wprowadzanie do sieci komputerowej Wydawcy;
• publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, a w szczególności rozpowszechnianie w sieciach informatycznych, w tym komputerowych (Internet, sieci lokalne), telefonicznych oraz innych znanych w chwili zawarcia niniejszej umowy;
• najem, użyczanie;
• nadawanie za pomocą wizji i/lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stacje naziemne bądź satelitarne;
• kopiowanie i powielanie w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia porozumienia;
• publiczne odtwarzanie;
• wykorzystywanie do celów reklamowych i promocyjnych, w tym w sieciach informatycznych.