Punkt widzenia a prasa codzienna na przełomie XIX I XX wieku


Abstrakt

The following article concerns the issue of point of view in Polish daily newspapers at the end of the 19th century. The daily is considered here as a coherent and cogent literary work based on fictional as well as non-fictional genres and their specific layout. The author proves that what makes the press characteristic in terms of points of view is not so much the introduction of a new, individual voice but rather the introduction of a collective perspective in several variants. Literary fictional genres serve as an instrument of the counterpoint in that they provide an individual position, usually one that is opposed to what one can read in the feature sections.

Słowa kluczowe

prasa dziewiętnastowieczna; gazeta; gatunek; zbiorowy punkt widzenia; niejednorodnośc; awangarda

Bakhtin, Mikhail. Probliemy tworczestwa Dostojewskogo. Leningrad: Priboj, 1929.

Bal, Mieke. Narratologie. Éssais sur la signification narrative dans quatre romans modernes. Paris: Klincksieck, 1977.

Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University of Toronto Press, 2009.

Benjamin, Walter. “Karl Krauss”, Frankfurter Zeitung, March 1931.

Berlewi, Henryk. Mechano-Faktura [Mechano-Texture]. Warszawa: Wydawnictwo Jazz, 1924.

Eile, Stanisław. Światopogląd powieści [The Worldview of the Novel]. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1973.

Genette, Gérard. Figures III, Paris: Édition du Seuil, 1972.

Głowiński Michał, Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej [The Novel in Young Poland Period. A Study in Historical Poetics]. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1969.

Głowiński, Michał. “Nouveau roman – problemy teoretyczne” [“Nouveau roman – Theoretical Problems”]. In M. Głowiński, Porządek, chaos, znaczenie. Szkice o powieści współczesnej [Order, Chaos, Meaning. Sketches on the Contemporary Novel]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1968.

Heidegger, Martin. Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1927.

Latham, Sean i Scholes, Robert. “The Rise of Periodical Studies.” Publications of the Modern Language Association of America, vol. 2 (2006).

Okopień-Sławińska, Aleksandra. Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria) [The Semantics of the Poetical Utterance]. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1985.

Pietrzak, Przemysław. Powieść w świecie prasy. Bolesław Prus i inni [The Novel in the World of the Press. Bolesław Prus and Others]. Warszawa: PWN, 2017.

Stanzel, Franz K. Typische Formen des Romans. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1964.

Strzemiński, Władysław. “Wystawa Nowej Sztuki w Wilnie” [“The Exhibition of New Art in Vilnius”]. Zwrotnica, no.6 (1923).

Thérenty, Marie-Ève. La littérature au quatidien. Poétiques journalisitiques au XIXe siècle. Paris: Édition du Seuil, 2007.

Thérenty, Marie-Ève. Mosaïques. Être écrivain entre presse et roman 1829 – 1836, Paris: Honoré Champion Éditeur, 2003.

Uspensky, Boris. Poetika kompozicii (Struktura chudożestwiennogo tiektsa i tipologija kompozicjonnoj formy). Moscow: Isskustwo, 1970.

Vanderdorp, Christain. Du papyrus à l'hypertexte. Essai sur les mutations du texte et de la lecture. Montréal, Paris: La Découverte, 1999.

Wolert, Władysław. “Mechanizm i dusza prasy współczesnej” [“The Mechanism and the Soul of Modern Press”]. Przegląd Współczesny, no. 87 (1929).


Opublikowane : 2019-06-28


Pietrzak, P. (2019). Punkt widzenia a prasa codzienna na przełomie XIX I XX wieku. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 8(11) cz.1, 69-84. https://doi.org/10.32798/pflit.55

Przemysław Pietrzak 
Uniwersytet Warszawski  Polska




Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0  (CC-BY)