Cypriana Norwida ogród świata − symbolika kwiatów w perspektywie europejskiego modernizmu



Abstrakt

The author attempts to present the garden motif, especially − the flower motif, in the writings of one of the most original Polish poets of the 19th century. In France, as an inheritor of romanticists, Norwid continuously participated in the forming of modernist poetics with their distinctive features like ethical naturalism, prophetism and also negative ontology. In this frame, the garden as a motif seems to be not only infinite space, but also a manufactory, an area of absence and oblivion, and at last − a place of illumination.

Słowa kluczowe

ogród; kwiat; symbol; Cyprian Norwid; modernizm

Pobierz

Opublikowane : 2019-10-19


Samsel, K. (2019). Cypriana Norwida ogród świata − symbolika kwiatów w perspektywie europejskiego modernizmu. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 1(4), 157-174. Pobrano z https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pfl/article/view/280

Karol Samsel 
Uniwersytet Warszawski  Polska



Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0  (CC-BY)