Z horroru w horror. Alegoryczność literackich narracji zom-biecentrycznych w perspektywie politycznej, społecznej i ekonomicznej
Abstrakt
The current vogue for zombie is spreading. The zombie pandemic has affected various dimensions of human life manifesting itself in the sphere of entertainment as well as in economic and social discourse. The epidemic character of this term can be noticed in the language usage, in which it has become a catch-all which signifies a person whose appearance, lack of physical coordination and emotional numbness constitute an opportunity to be compared to a walking dead. Anthropophagy, which has become a part of the zombie topos, seems to have many different meanings that refer not only to a cultural taboo, but also to some external aspects which can be defined as a prefiguration of corporations craving for profits, banks devouring borrowers or immigrants rushing at the gates of alleged European paradise. The theme of zombie may also appear in a psychological and sociological perspective. It can be related to such phobias of civilization as economic collapse, disintegration of human relationships and state structures, or global development of corporation-based system. All these elements make up an allegoric meaning of zombie characters and provoke reflection on how the artistic potential of this theme can be exploited.
Słowa kluczowe
zombie; alegoria; literatura; ekonomia; horror
Bibliografia
Ansolabehere, Stephen, et David Konisky. Energy. What Americans really want?, https://www.bostonglobe.com/ideas/2014/09/13/energy-what-americans-really-want/SdM914A5hoIK4rKP2rKn3O/story.html (acc. 15.12.2015)
Bakan, Joel. Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, trans. J. P. Listwan. Warszawa: Wydawnictwo Lepszy Świat, 2006.
Brzeziński, Zbigniew. Strategiczna wizja, Ameryka a kryzys globalnej potęgi, trans. K. Skonieczny. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2013.
Dachtera, Marcin. „Przyszłość systemu-świata. Wizja konfliktowa”. In Demokracja i rola obywatela. O napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnymi, ed. Mariusz Baranowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału nauk Społecznych UAM, 2014, 61-80.
Global Pharmaceuticals. Ethics, Markets, Practices, ed. Adriana Petryna, Andrew Lakoff, Arthur Kleinman. Durham: Duke University Press, 2006.
Harman, Chris. Kapitalizm zombi. Globalny kryzys i aktualność myśli Marksa, trans. H. Jankowska. Warszawa: Muza, 2011.
Hartmann, Thom. Unequal Protection: How Corporations Became „People” – And How You Can Fight Back. San Francisco: Berrett-Koehler, 2010.
http://www.cdc.gov/phpr/zombies_novella.htm (acc 20.01.2016)
Lanza, Marie. Fractured. Outbreak ZOM-813. New York: Severed Press, 2015, Kindle Edition.
Lubold, Gordon. “Exclusive: The Pentagon Has a Plan To Stop the Zombie Apocalypse”, Foreign Policy, http://foreignpolicy.com/2014/05/13/exclusive-the-pentagon-has-a-plan-to-stop-the-zombie-apocalypse-seriously/ (acc. 18.01.2016).
Morton, Lisa. Zombie Apocalypse! Washington Deceased. Philadeplphia: Running Press Book, 2014.
Nowicki, Tomasz. „Żywy trup. Jak kultura popularna reprodukuje lęk przed wykluczeniem”, Kultura Popularna no. 2 (2013), 112-127.
Olkusz, Ksenia, et Mikołaj Marcela. „»Żywe trupy były popularne także w przeszłości« – z dr. Mikołajem Marcelą rozmawia Ksenia Olkusz, Creatio Fantastica, no. 4 (2015), https://creatiofantastica.files.wordpress.com/2015/12/wyw-ksenia-olkusz-e2809ec5bcywe-trupy-byc582y-popularne-takc5bce-w-przeszc582oc59bcie2809d-z-dr-mikoc582ajem-marcelc485-rozmawia-ksenia-olkusz.pdf (acc. 10.01.2016).
Potkański, Jan. „Personifikacje maszyn abstrakcyjnych”, Świat i Słowo, no 1 (2012), 168-178.
Rushkoff, Douglas. Life Inc.: How the World Became a Corporation and How to Take It Back. New York: Random House, 2009.
“Spoiler alert. It’s not”, http://blogs.reuters.com/great-debate/2014/10/16/is-ebola-the-real-world-war-z-spoiler-alert-its-not/ (acc. 18.12.2015).
Ośrodek Badawczy Facta Ficta Polska
Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0 (CC-BY)