Pojęcia symbolu i alegorii w wybranych pracach przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej



Abstrakt

The aim of the article is to put forward and analyze the concepts of symbol and allegory developed by chosen representatives of the Lvov-Warsaw School, in particular Kazimierz Twardowski, Wladyslaw Witwicki, Stanislaw Ossowski, Mieczyslaw Walfisz-Wallis, Leopold Blaustein and Izydora Dąmbska.

Whilst defining symbols in science and technology does not present any difficulty for the representatives of the School, defining symbols in art is a challenge. The analysis of papers of School’s members in the domain of art theory and semiotics shows the evolution of the concept of symbol.

Słowa kluczowe

symbol; alegoria; polska filozofia analityczna; szkoła lwowsko-warszawska

Blaustein, Leopold. Przedstawienia schematyczne i symboliczne. Badania z pogranicza psychologii i estetyki (1931). In idem, Wybór pism estetycznych, ed. Zofia Rosińska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2005, 69–91.

Dąmbska, Izydora. „O konwencjach semiotycznych”, Studia Semiotyczne, vol. 4 (1973): 35–45.

Dąmbska, Izydora. „Symbol”. Studia Semiotyczne, vol. 12 (1982): 125–132.

Dziemidok, Bohdan. Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2002.

Dobrzyńska, Teresa. „Granice metafory – interpretacja metaforyczna wobec innych możliwości znaczeniowej interpretacji wyrażeń”. In eadem, Metafora. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984.

Głowiński, Michał, et Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, ed. Słownik terminów literackich. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1988.

Kleiner, Juliusz. „Reprezentatywność, symboliczność, alegoryczność (Próba nowej konstrukcji pojęć)” (1950). In idem, Studia z zakresu teorii literatury. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1961, s. 64 – 67.

Krzemień-Ojak Sław, et Witold Kalinowski, ed. Studia z dziejów estetyki polskiej 1918–1939, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975.

Kwintylian, Marek Fabiusz. Kształcenie mówcy: księgi VIII 6 – XII, trans. et ed. Stanisław Śnieżewski Kraków: Księgarnia Akademicka, 2012.

Matuszewski, Ignacy. Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Warszawa: Biblioteka Sfinksa, 1911.

Ossowski, Stanisław. „Analiza pojęcia znaku” (1926). In idem, Dzieła, vol. 4 (O nauce). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1967, 33–59.

Ossowski, Stanisław. U podstaw estetyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966.

Pelc, Jerzy. Wstęp do semiotyki. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1982.

Platon. Fajdros, trans. et ed. Władysław Witwicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1958.

Platon. "Protagoras". In idem, Laches, Protagoras, trans. et ed Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 2002.

Przesmycki, Zenon. "Wstęp". In Maurice Maeterlinck, Wybór pism dramatycznych. Warszawa: Nakład i druk S. Lewentala, 1894.

Sarnowska-Temeriusz, Elżbieta. „Alegoria i alegoreza”. In eadem Zarys dziejów poetyki. Od starożytności do końca XVII w. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985.

Twardowski, Kazimierz (autor domniemany). Logika w zarysie. Lwów: rok nieznany (powielony rękopis) .

Twardowski, Kazimierz. „O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym”. In Rozprawy i artykuły filozoficzne, ed. uczniowie. Lwów: Księgarnia S. A. „Książnica-Atlas”, 1927, 203–205.

Twardowski, Kazimierz. „Symbolomania i pragmatofobia”. In idem, Rozprawy i artykuły filozoficzne, ed. uczniowie. Lwów: Księgarnia S. A. „Książnica-Atlas”, nakładem Komitetu Uczniów, 1927, 394–406.

Twardowski, Kazimierz. „O treści i przedmiocie przedstawień” (1894). In idem, Wybrane pisma filozoficzne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1965, 3–91.

Wallis-Walfisz, Mieczysław. „Dzieje sztuki jako dzieje struktur semantycznych”. In idem, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1983, 53–70.

Wallis-Walfisz, Mieczysław. „O rozumieniu pierwiastków przedstawiających w dziełach sztuki”. In idem, Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931 – 1949. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1968, 80–105.

Wallis-Walfisz, Mieczysław. „Sztuka średniowieczna jako język”. In idem, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1983, 144–149.

Wallis-Walfisz, Mieczysław. „Świat sztuk i świat znaków”. In idem, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1983, 71–95.

Wallis-Walfisz, Mieczysław. „Semantyczne i symboliczne pierwiastki architektury”. In idem, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1983, 170–190.

Wallis-Walfisz, Mieczysław. „Uwagi o symbolach”. Studia Semiotyczne, vol. 7 (1977): 91–99.

Witwicki, Władysław. Wiara oświeconych.. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 1980.

Pobierz

Opublikowane : 2016-06-01


Horecka, A. (2016). Pojęcia symbolu i alegorii w wybranych pracach przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 6(9), 71-92. Pobrano z https://journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pfl/article/view/140

Aleksandra Horecka 
Uniwersytet Warszawski  Polska



Copyright (c) 2019 Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo

Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0  (CC-BY)