Souvenirs, Talismans, Travel Companions… – An Outline on the Essence of Things in the Stories of Young Migrants on Selected Examples from Polish Children’s Literature


Abstract

Things play an important role in the multicultural world – for example, they are indispensable element of migration. Moreover, their presence or absence becomes an important aspect of literary analysis – after all, they affect the fate of characters and sometimes they become characters themselves. Therefore, the author of the article considers selected examples from children’s literature – Wysiedleni [The Dis­placed] by Dorota Combrzyńska-Nogala (2018), Moje Bullerbyn [My Bullerbyn] and Teraz tu jest nasz dom [This Is Our Home Now] by Barbara Gawryluk (2010, 2016), Kota, który zgubił dom [The Cat that Lost His Home] by Ewa Nowak (2016), and Hebanowe serce [Ebony Heart] by Renata Piątkowska (2016) – through the lens of the anthropology of things. She analyses the impact of the presence of things in a text from the perspective of migration experiences, indicating the functions they play in the lives of young people living in a multicultural world.

Received: 26.03.2022
Accepted: 27.09.2022

Keywords

anthropology of things; Barbara Gawryluk; Dorota Combrzyńska-Nogala; Ewa Nowak; children’s literature; multicultural literature; migrations; souvenirs; travel; Renata Piątkowska; things; multiculturalism; multiculturality

Barański, J. (2007). Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Wydawnictwo UJ.

Białek, M. (2017). Kształcenie wrażliwości interkulturowej w edukacji językowej. Języki Obce w Szkole, 4, 14–20.

Bilewicz-Kuźnia, B. (red.). (2017). Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość, znaczenia. Wydawnictwo UMCS.

Combrzyńska-Nogala, D. (2018). Wysiedleni. Literatura.

Czapliński, P. (1999). Rzecz w literaturze albo proza lat dziewięćdziesiątych wobec mimesis. Kresy, 40(4), 104–124.

Freedgood, E. (2017). Idee w rzeczach. Ulotne znaczenia powieści wiktoriańskich. Wydawnictwo IBL PAN. (wyd. oryg. 2006).

Gawryluk, B. (2016). Teraz tu jest nasz dom. Literatura.

Gawryluk, B. (2018). Moje Bullerbyn. Akapit Press. (wyd. oryg. 2010).

Heban. (b.d.). Encyklopedia PWN. Pobrane 1 września 2022 z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/heban;3910564.html.

Kabacińska-Łuczak, K., Żołądź-Strzelczyk, D. (red.). (2016). Zabawka – przedmiot ludyczny i obiekt kolekcjonerski. WN UAM.

Kostecka, W. (2021). Czym jest wielokulturowa literatura dziecięca i młodzieżowa i jak ją badać? Propozycje metodologiczne z perspektywy literaturoznawczej w kontekście polskim. Wielogłos, 47(1), 123–149. https://doi.org/10.4467/2084395 XWI.21.006.13581.

Kruszyńska, E. (2017). Między zabawą a dydaktyką. Literacka twórczość Adama Bahdaja dla dzieci i młodzieży. WN UMK.

Leszczyński, G. (2006). Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w. Wybrane problemy. Wydział Polonistyki UW.

Nowak, E. (2016). Kot, który zgubił dom. Egmont Polska.

Mik, A., Niewieczerzał, M., Rąbkowska, E., Leszczyński, G. (red.). (2019). O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Wydawnictwo SBP.

Piątkowska, R. (2016). Hebanowe serce. Literatura.

Rakowski, T. (2008). Antropologia rzeczy. Wprowadzenie. Kultura Współczesna, 57(3), 5–8.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2018). Inny Ja. O zabawkach jako bohaterach utworów literackich dla dzieci. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3[49]), 75–93. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.75.


Published : 2022-12-07


Mucha-Iwaniczko, K. (2022). Souvenirs, Talismans, Travel Companions… – An Outline on the Essence of Things in the Stories of Young Migrants on Selected Examples from Polish Children’s Literature. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 42, 45-55. https://doi.org/10.32798/dlk.959

Klaudia Mucha-Iwaniczko  k.mucha@doctoral.uj.edu.pl
Jagiellonian University in Kraków  Poland
https://orcid.org/0000-0001-7377-9818

Klaudia Mucha-Iwaniczko – MA, prepares a doctoral dissertation at the Faculty of Polish Studies at the Jagiellonian University in Kraków (Poland) on the relationship between cultural and literary education and inherited language in Polish communities in the UK. Contact: k.mucha@doctoral.uj.edu.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/