From a Fairy-Tale Princess to a Young Woman, or Not-So-Little Mermaid in Part of Your World by Liz Braswell
Abstract
The Little Mermaid by Hans Christian Andersen (1837) belongs to the fairy-tale canon, eagerly used by contemporary authors (including writers and filmmakers) who create new versions of well-known stories. The Disney adaptation by John Musker and Ron Clements (1989) introduced numerous changes into the plot and the creation of the characters. The fate of the film’s protagonist, Ariel, is continued in Part of Your World by Liz Braswell (2018), discussed in the paper. It is a fantasy novel for young adults in which the writer retells the plot of the film, challenging the myth of romantic love and a happy ending guaranteed by marrying a prince. The article’s author indicates that the main character of Braswell’s work is different from the film prototype: less impulsive, more responsible, driven by duty and common sense. Therefore, Ariel is no longer a stereotypical princess but a strong heroine. The changes in the image and fate of the mermaid, discussed in the paper, prove that the issues of the body and voice of the protagonist are perceived differently from the earlier versions of the fairy tale, which were addressed primarily to children, including the film, the message of which is undermined in the novel. In addition, Braswell’s book is discussed herein not only as a literary sequel to the film but also as a postmodern fairy tale, feminist fiction, and a text with an environmental message as well as references to current social issues.
Keywords
film fairy tale; iterary fairy tale; Hans Christian Andersen; young adult fiction; Liz Braswell; The Little Mermaid; retelling; Part of Your World; Walt Disney
References
Andersen, H. C. (2005). Mała syrenka. W: Baśnie (B. Sochańska, tłum., s. 14–41). Media Rodzina. (wyd. oryg. 1837).
Baluch, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej (wyd. 2). Wacław Bagiński i Synowie.
Beard, M. (2018). Kobiety i władza. Manifest (E. Hornowska, tłum.). Rebis. (wyd. oryg. 2017).
Braswell, L. (2019). Świat obok świata. Mroczna baśń (M. Fabianowska, tłum.). Egmont. (wyd. oryg. 2018).
Christo, A. (2019). Pieśń syreny (Z. Kościuk, tłum.). Young. (wyd. oryg. 2018).
Henning, S. (2019). Wiedźma morska (D. Maculewicz, tłum.). NieZwykłe. (wyd. oryg. 2018).
Fanning, J. (2017). Disney – wielka księga. Wspaniały świat Disneya (M. Krzysik, W. Mincer, tłum.). Egmont. (wyd. oryg. 2015).
Kocemba, K. (2021). Bajkowa (r)ewolucja? Prawa kobiet a filmy Disneya. Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej, 26(1), 86–99. https://doi.org/10.36280/afpifs.2021.1.86.
Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Wydawnictwo SBP.
Lane, L., Haun, E. (2021). Wstęp. W: Kopciuszek i szklany sufit (D. Górska tłum., s. 8–9). Albatros. (wyd. oryg. 2020).
Lasoń-Kochańska, G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. WN AP.
Miernik, A. (2015). Domeny wyobraźni. Andersen i Jung. TAiWPN Universitas.
Mik, A. (2016). Platońska jaskinia na dnie morza. Ukryte znaczenia kolekcji Ariel w filmie Mała Syrenka wytwórni Walta Disneya. Maska, 31, 91–100.
Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Media Rodzina.
Morys-Twarowski, M. (2011). Korzenie kulturowe bohaterów filmu Mała Syrenka. Ex Nihilo, 5(1), 39–48.
Musker, J., Clements, R. (reż.). (1989). The Little Mermaid [Mała syrenka] [film]. Walt Disney Feature Animations, Walt Disney Pictures, Silver Screen Partners IV.
O’Neill, L. (2019). Pod taflą (A. Goździkowski, tłum.). Wydawnictwo Poznańskie. (wyd. oryg. 2018).
Oxfeldt, E. (2006). Motyw życia i śmierci w Małej syrence (H. Dymel-Trzebiatowska, tłum.). W: H. Dymel-Trzebiatowska, E. Mrozek-Sadowska (red.), Andersen: 200 lat. Baśnie Hansa Christiana Andersena w Europie – Europa w baśniach Hansa Christiana Andersena (s. 61–80). Pressfabryka.
Ogłoza, E. (2014). Wokół opowieści Hansa Christiana Andersena. O radości czytania. Wydawnictwo UŚ.
Péju, P. (2008). Dziewczynka w baśniowym lesie. O poetykę baśni: w odpowiedzi na interpretacje psychoanalityczne i formalistyczne (M. Pluta, tłum.). Sic!. (wyd. oryg. 1981).
Skowera, M. (2013). „Przepiękny chłopiec” z białego marmuru. Realizacja romantycznego modelu miłości idealnej w baśniach Hansa Christiana Andersena. W: B. Płonka-Syroka, A. Szlagowska, A. Syroka, K. Marchel (red.), Antropologia miłości. Tom V. Miłość idealna. Miłość dziecka (s. 71–82). Arboretum.
Skowera, M. (2016). Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych. Creatio Fantastica, 53(2), 41–56.
Slany, K. (2016). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. WN UP.
Sochańska, B. (2008). Między niebem a ziemią – Andersen nieznany. Polonistyka, 8, 7–14.
Trites, R. (1991). Disney’s sub/version of Andersen’s The Little Mermaid. Journal of Popular Film and Television, 18(4), 145–152. https://doi.org/10.1080/01956051.1991.10662028.
Ungeheuer-Gołąb, A. (2017). Rozważania na temat aksjologii w wychowaniu literackim na przykładzie toposu królewny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 12(3[45]), 23–37. https:/doi.org/10.14632/EETP.2017.12.45.23.
Wawryk, J. (2021). Rany ciała i duszy. O Andersenowskiej Małej syrence i jej reinterpretacjach we współczesnych powieściach dla młodzieży. Rana. Literatura – Doświadczenie – Tożsamość, 2(4): Dzieciństwo, 1–31. https://doi.org/10.31261/Rana.2021.4.04.
Wullschläger, J. (2005). Andersen. Życie baśniopisarza (M. Ochab, tłum.). W.A.B. (wyd. oryg. 2000).
Zipes, J. (1994). Fairy tale as myth, myth as fairy tale. The University Press of Kentucky.
University of Zielona Góra Poland
https://orcid.org/0000-0002-0679-4847
Joanna Wawryk - PhD, works at the Institute of Polish Philology of the Faculty of Humanities at the University of Zielona Góra (Poland). Her research interests include contemporary Polish literature, literature for children and adolescents, and transformations of fairy tales in contemporary cultural texts. Contact: j.wawryk@ifp.uz.zgora.pl.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/