On the Fairy Tale and its Transformations in the Animated Series Gravity Falls by Alex Hirsch – Selected Issues


Abstract

A fairy tale seems to be eternal, but it is not unchanging in its longevity. It is still subject to new trends, remodelling, and contradictions. In such transformed forms, we can find it in many cultural texts, including recent cinema and television animations. One of the animated series in which the fairy-tale threads undergo numerous and interesting changes is Alex Hirsch’s Gravity Falls (2012–2016). In this article, themes, patterns, characters, and fairy-tale creatures have been selected from this programme, and then – analysed in relation to the classic (Vladimir Propp) and contemporary (Grzegorz Leszczyński, Weronika Kostecka, Kamila Kowalczyk) studies on traditional stories. Many elements of the series correspond with the distinguishing features of fairy tales, and some of them are transformed or parodied by the creators. In Gravity Falls, one can also find transformations of well-known fairy-tale threads and the process of the characters’ psychologisation.

Keywords

Alex Hirsch; animation; fairy tale; children’s and young adult culture; postmodernism; television series; Gravity Falls

Bednarek, M. (2011). Ucieczka z zamkowej wieży, czyli o feministycznym prze-pisywaniu baśni w prozie polskiej po 1989 r. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 54(2), 229–249.

Białomyzy, P. (2015). Skażony boskością. Charakterystyka antagonisty Gravity Falls, Billa Ciphera. W: K. Andruczyk, E. Gorlewska, K. Korotkich (red.), Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury (s. 183–190). Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny UwB.

Carter, T. (2016). Monsters and mad scientists: Frankenstein and Gravity Falls. Pentangle, 24, 55–59.

Cohen, N. (scen.), Springer, A., Pitt, J. (reż.). (2013). The deep end [Na samym dnie] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: A. Hirsch (prod.), Gravity Falls [Wodogrzmoty Małe]. Disney Channel, Disney XD.

Hirsch, A. (scen.), Aoshima, J. (reż.). (2012). Tourist trapped. [Turystyczna pułapka] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: A. Hirsch (prod.), Gravity Falls [Wodogrzmoty Małe]. Disney Channel, Disney XD.

Hirsch, A. (scen.), Braly, M. (reż.). (2015). The last Mabelcorn [Ostatni jednorożec Mabel] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: A. Hirsch (prod.), Gravity Falls [Wodogrzmoty Małe]. Disney Channel, Disney XD.

Hirsch, A., Renzetti, R. (2016). Journal 3. Disney Press.

Hirsch, A., Takeuchi, S., Chapman, M. (scen.), Sandoval, S. (reż.). (2014). Little gift shop of horrors [Sklep ze strasznymi pamiątkami] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: A. Hirsch (prod.), Gravity Falls [Wodogrzmoty Małe]. Disney Channel, Disney XD.

Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. WN Scholar.

Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Wydawnictwo SBP.

Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru Kinder- und Hausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kowalczyk, K. (2017). Transformacje wzorców baśniowych w literaturze dziecięcej obecnej na współczesnym rynku wydawniczym. Literatura i Kultura Popularna, 23, 135–151. https://doi.org/10.19195/0867-7441.23.9.10.

Leszczyński, G. (2006). Baśń: rytuał przejścia (ritte de passage). W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. Tom 2. W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 41–68). Centrum Sztuki Dziecka.

Ługowska, J. (1993). W świecie ludowych opowiadań. Teksty, gatunki, intencje narracyjne. Wydawnictwo UWr.

McKeon, T. (reż.), Springer, A., Pitt, J. (reż.). (2012). Dipper vs. Manliness [Dipper kontra Męskość] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: A. Hirsch (prod.), Gravity Falls [Wodogrzmoty Małe]. Disney Channel, Disney XD.

Mik, A. (2018a). Gravity Falls (series, S01E06): Dipper vs. Manliness. W: K. Marciniak (red.), Our mythical childhood survey. Pobrane 20 sierpnia 2021 z: http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/myth-survey/item/762.

Mik, A. (2018b). Gravity Falls (series, S01E15): The Deep End. W: K. Marciniak (red.), Our mythical childhood survey. Pobrane 20 sierpnia 2021 z: http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/myth-survey/item/763.

Nycz, R. (1990). Intertekstualność i jej zakresy. Teksty, gatunki, światy. Pamiętnik Literacki, 81(2), 95–116.

Piatti-Farnell, L. (2014). What’s hidden in Gravity Falls: Strange creatures and the Gothic intertext. M/C Journal, 17(4). https://doi.org/10.5204/mcj.859.

Porczak, A. (2006). Od pigmentu do piksela. Kraina ułudy. W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. Tom 2. W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 151–162). Centrum Sztuki Dziecka.

Propp, W. (1968) Morfologia bajki (S. Balbus, tłum. i oprac.). Pamiętnik Literacki, 59(4), 203–242. (wyd. oryg. 1928).

Rzepnikowska, I. (2016–2018). Inicjacja. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej. Pobrane 27 maja 2021 z: https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=68.

Slany, K. (2016). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. WN UP.

Wananda, S. N. A. (2021). A linguistic analysis of verbal humour found in the transcription of animated TV series Gravity Falls. Nieopublikowana praca licencjacka, Faculty of Cultural Sciences, University of Sumatera Utara, Medan (Indonezja). Pobrane 21 sierpnia 2021 z: http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/32209.


Published : 2021-12-31


Manelska, P. (2021). On the Fairy Tale and its Transformations in the Animated Series Gravity Falls by Alex Hirsch – Selected Issues. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 32, 84-95. https://doi.org/10.32798/dlk.824

Patrycja Manelska  p.manelska@student.uw.edu.pl
University of Warsaw  Poland
https://orcid.org/0000-0002-3741-0738

Patrycja Manelska – BA, prepares her master’s thesis at the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw (Poland) on the image of the war in the animated series Avatar: The Last Airbender. Contact: p.manelska@student.uw.edu.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/