“Warsaw is rainbow-coloured after all”: The Image of the City Space in Auto-Children’s Cultural Texts Awarded in the Museum of Warsaw’s Writing Competition
Abstract
The analysis of works submitted by elementary and secondary school students to the writing competition organised by the Museum of Warsaw shows that child authors reproduce schematic depictions of the city space, present in guidebooks and on the internet, while avoiding everything that is oriented towards its young and youngest inhabitants and tourists. This results, on the one hand, from the fact that Warsaw inhabitants themselves have no knowledge of places attractive to children and, on the other, from the desire of child authors to adjust their works to the hypothetical expectations of the adult jury. This second reason also results in an overload of facts as well as historical and topographical details. Child authors are not inspired by contemporary literature directed at them, by writers who want to grow up not to be their readers’ teachers, but to be children.
Keywords
childhood; Warsaw writing comptetition; Museum of Warsaw; literature written by children and young adults; Warsaw
Supporting Agencies
The article is based on a paper presented during the 29th Varsovian Session “Warsaw in Children’s and Young Adult Culture” and financed by the Warsaw Public Library – Central Library of Mazovia Province.
References
Autorka 1. (2016). Tajemnica Pomnika [praca nagrodzona w I edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Autorka 2. (2017). Zima w Warszawie [praca nagrodzona w II edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Autorka 3. (2019). Kolory Warszawy [praca nagrodzona w IV edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Autorka 4. (2018). Tajemniczy imbryk [praca nagrodzona w III edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Autorka 5. (2018). Historia pewnego lustra [praca nagrodzona w III edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Autorka 6. (2018). Rzeczy warszawskie [praca nagrodzona w III edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Autorka 7. (2018). Królewski podarunek [praca nagrodzona w III edycji konkursu varsavianistycznego]. Archiwum Muzeum Warszawy.
Cieślikowski, J. (1974). Okolica dzieciństwa. W: Literatura i podkultura dziecięca (s. 158–182). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Gloton, R., Clero, C. (1976). Twórcza aktywność dziecka (I. Wojnar, tłum. i wstęp). WSiP. (wyd. oryg. 1971).
Irzykowski, K. (1903). Pałuba. Sny Marii Dunin. Księgarnia Polska B. Połonieckiego, E. Wende i Spółka.
Jarzębińska, A., Chojnacka, A. (2018). „Karmienie się dzieckiem na żądanie” – doświadczenie parentyfikacji w relacjach uczestników internetowych forów dyskusyjnych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 17(2), 165–185.
Karpieszuk, W., Wojtczuk, M. (2018, 6 czerwca). Tęcza wróciła na pl. Zbawiciela z przesłaniem: chcemy równości małżeńskiej. Gazeta Wyborcza. Pobrane 22 września 2020 z: https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,23503843,tecza-wraca-na-pl-zbawiciela-z-przeslaniem-chcemy-rownosci.html.
Kasia, K. (2019, 8 maja). Dlaczego właściwie tęcza profanowała Matkę Boską?. Newsweek. Pobrane 22 września 2020 z: https://www.newsweek.pl/opinie/dlaczego-wlasciwie-tecza-sprofanowala-matke-boska/l776yt8.
Korczak, J. (1925). Kiedy znów będę mały. Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Artystyczne w Warszawie.
Kruze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. WN UAM.
Kujawiński, J. (red.). (1990). Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki. WSiP.
Mickiewicz, A. (1832). Dziady. Część III. W: Poezye Adama Mickiewicza. Tom czwarty (s. 14–209). A. Pinard.
Muzeum Warszawy. (2020). Muzeum Warszawy zaprasza uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do wzięcia udziału w konkursie literackim pt. Opowiem Ci o Warszawie. Regulamin konkursu literackiego. Pobrane 15 września 2020 z: https://muzeumwarszawy.pl/wp-content/uploads/2020/02/Regulamin-konkurs-literacki-pt.-Opowiem-Ci-o-Warszawie.pdf.
Okopień-Sławińska, A. (1987). Relacje osobowe w literackiej komunikacji. W: H. Markiewicz (red.), Problemy teorii literatury. Seria II. Prace z lat 1965–1974 (s. 58–74). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Popek, S. (red.). (1988). Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. WSiP.
Rodak, P. (2011). Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński). Wydawnictwa UW.
Semenowicz, H. (1973). Poetycka twórczość dziecka. Nasza Księgarnia.
Tylicka, B. (wyb. i oprac.). (1979). Kartki z mojego pamiętnika. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
Wawiłow, D., Usenko, O. (oprac.). (1982). Leci jabłko w chmury. Wiersze dzieci dla dzieci i dorosłych. Nasza Księgarnia.
wkk. (2013, 11 listopada). Lider narodowców o tęczy: spłonął symbol zarazy. Gazeta Wyborcza. Pobrane 22 września 2020 z: https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,54420,14933380,Lider_narodowcow_o_teczy__splonal_symbol_zarazy.html.
Wróblewski, M. (2018). Kulturowe badania dzieciństwa. Zarys problemu. Literatura Ludowa, 62(4–5), 52–60. https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.006.
Uszyńska-Jamrot, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Zborowski, J. (1986). Rozwijanie aktywności twórczej dzieci. WSiP.
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0001-7784-2730
Grzegorz Leszczyński – prof., works at the Faculty of Polish Studies of the University of Warsaw (as Head of the Department of Popular, Children’s, and Young Adult Literature at the Institute of Polish Literature and as Director of the Centre for Polish Language and Culture for Foreigners “Polonicum”). His research interests include children’s and zoung adult literature and literature of the second half of the 19th century. Contact: gmleszcz@uw.edu.pl.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/