Nasz Dom [Our Home] as a Social Construct

Gołąb, M., & Sękowska, Z. (Eds.). (2019). Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu. Bęc Zmiana.


Abstract

The review article refers to the monograph Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu [Our Home 1919–2019: Social Pedagogies, the City, and Childhood in the Practice of Our Home], edited by Marcin Gołąb and Zuzanna Sękowska (2019). It touches upon the problem of the social construct of what a ‘home’ can be. Its purpose is to show how the book captures the process of creating Nasz Dom [Our Home] depending on the context, and to discuss what a description of such characteristics can offer to the contempo­rary society. The author begins the article by presenting the assumptions of social constructivists. Then, she refers to the main elements influencing the shape of the structure of Our Home: the place, social pedagogy, and children. The article refers to the relationship between the practiced model of upbringing and the paradigm of childhood studies that emerged later. Particular emphasis is placed on the subjec­tivity of the child and the process of creating its rights.

Keywords

child; Janusz Korczak; constructivism; Marcin Gołąb; Maryna Falska; Nasz Dom [Our Home]; subjectivity; children’s rights; children’s and childhood studies; Zuzanna Sękowska

ATD Czwarty Świat i in. (2020). Raport Alternatywny. UNICEF. Pobrane 2 października 2020 z: https://unicef.pl/content/download/44921/file/RAPORT%20ALTERNATYWNY%20WERSJA%20POLSKA.pdf.

Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy (J. Niżnik, tłum.). WN PWN. (wyd. oryg. 1966).

Broström, S. (2012). Children’s participation in research. International Journal of Early Years Education, 20(3), 257–269. https://doi.org/10.1080/09669760.2012.715407.

Brzozowska-Brywczyńska, M. (2014). Dziecięce obywatelstwo. Kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 49, 11–27.

Centrala (Kuciewicz, M., De Iacobis, S.). (2019). Nasz Dom – w zgodzie z przyrodą. Kolaż. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 137–139). Bęc Zmiana.

dom. (b.d.). Słownik języka polskiego PWN. Pobrane 20 września 2020 z: https://sjp.pwn.pl/sjp/dom;2453213.html.

Foucault, M. (2020). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia (T. Komendant, tłum.). Aletheia. (wyd. oryg. 1975).

Fundacja Bęc Zmiana (2019a, 24 grudnia). Nasz Dom 1919–2019. Vimeo. Pobrane 1 października 2020 z: https://vimeo.com/381331503.

Fundacja Bęc Zmiana (2019b, 24 grudnia). Nasz Dom / Budynek. Vimeo. Pobrane 1 października 2020 z: https://vimeo.com/381332880.

Fundacja Bęc Zmiana ([2019c]). Nasz Dom 1919–2019. Cykl wydarzeń w stulecie placówki wychowawczej powołanej przez Marynę Falską i Janusza Korczaka. Pobrane 1 października 2020 z: https://beczmiana.pl/naszdom/.

Gallacher, L.-A., Gallagher, M. (2008). Methodological immaturity in childhood research? Thinking through ‘participatory methods’. Childhood, 15(4), 499–516. https://doi.org/10.1177/0907568208091672.

Giddens, A. (2017). Socjologia. Wydanie nowe (P. W. Sutton, współpr., O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, tłum.). WN PWN. (wyd. oryg. 2009).

Goffman, E. (2011). Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych (O. Waśkiewicz, J. Łaszcz, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wyd. oryg. 1961).

Gołąb, M. (2019). „Znałem imię każdego psa, a było ich wtedy w Domu nie mniej niż nas”. Powojenne losy Ośrodka Wychowawczego RTPD „Nasz Dom” im. M. Falskiej oraz Domu Młodzieży im. F. Dzierżyńskiego. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 197–207). Bęc Zmiana.

Gołąb, M., Rakoczy, M., Sękowska, Z. (2019). Nasz Tom. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 18–35). Bęc Zmiana.

Gołąb, M., Sękowska, Z. (red.). (2019). Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu. Bęc Zmiana.

Hammersley, M. (2017). Childhood Studies: A sustainable paradigm?. Childhood, 24(1), 113–127. https://doi.org/10.1177/0907568216631399.

James, A., Prout, A. (1997). Constructing and reconstructing childhood: Contemporary issues in the sociological study of childhood. Routledge.

Komisja Europejska. (b.d.). Strategia UE na rzecz praw dziecka (2021–2024). Pobrane 20 września 2020 z: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12454-Delivering-for-children-an-EU-strategy-on-the-rights-of-thechild/public-consultation_pl.

Mayall, B. (2008). Conversations with children: Working with generational issues. W: P. Christensen, A. James (red.), Research with children: Perspectives and practices (s. 109–124). Routledge.

Mayall, B. (2013). A history of the sociology of childhood. UCL IOE Press.

Parfianowicz, D. (2019). Nasz Tani Dom Własny?. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 81–96). Bęc Zmiana.

Piotrowski, I. (2019). Poszukiwanie przestrzeni. Wśród choin na piasku. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 70–80). Bęc Zmiana.

Radkowska-Walkowicz, M., Reimann, M. (red.). (2018). Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Oficyna Naukowa.

Rakoczy, M. (2019). „Dwa sny chcę podać” – Leonard dyktuje kalendarz Naszego Domu. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 160–183). Bęc Zmiana.

Smolińska-Theiss, B. (red.). (2013). Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie. Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

[Świątkowska, B.]. (2019). „Zaufać dopiero wkraczającemu w świat”. Rozmowa z Martą Ciesielską o aktualności myśli Marii Falskiej i Janusza Korczaka. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 144–159). Bęc Zmiana.

Thomas, N. (2017). Turning the tables: Children as researchers. W: P. Christensen, A. James (red.), Research with children: Perspectives and practices (wyd. 3, s. 160– 179). Routledge.

Thomas, N., O’Kane, C. (1998). The ethics of participatory research with children. Children and Society, 12(5), 336–348. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1998.tb00090.x.

[Wójcik, J.]. ([2019]). Manifest edukacji alternatywnej. Jaśmina Wójcik o pożytkach łączenia praktyk edukacyjnych z pracami artystycznymi. Bęc Zmiana. Pobrane 20 września 2020 z: https://beczmiana.pl/manifest-edukacji-alternatywnej/.

Wójcik, J., Wróblewski, J. (2019). Dokumentacja fotograficzna warsztatów Jaśminy Wójcik i pochodu ze sztandarami. W: M. Gołąb, Z. Sękowska (red.), Nasz Dom 1919–2019. Pedagogiki społeczne, miasto i dzieciństwo w praktyce Naszego Domu (s. 144–236). Bęc Zmiana.

Zespół do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 2. (2021). Historia Domu Dziecka nr 1 „Nasz Dom” im. Maryny Falskiej na Bielanach, 1919–2018. Pobrane 10 stycznia 2021 z: https://www.zpow2.pl/placowki/dom-dziecka-nr-1/historia.


Published : 2021-07-31


Zalewska-Królak, A. (2021). Nasz Dom [Our Home] as a Social Construct. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 31, 216-227. https://doi.org/10.32798/dlk.628

Aleksandra Zalewska-Królak  aleksandra.zalewska@uw.edu.pl
University of Warsaw  Poland
https://orcid.org/0000-0002-8503-4845

Aleksandra Zalewska-Królak – MA, prepares a doctoral dissertation at the Institute of Applied Social Sciences at the University of Warsaw (Poland) on a child’s voice as an expression of their subjectivity. Contact: aleksandra.zalewska@uw.edu.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/