Coronavirus Pandemic in Works for Children: Analysis in the Light of Research on Children’s Informational Books
Abstract
The paper analyses e-books and – contextually – animated films about the coronavirus pandemic in the light of the research on children’s informational books. The first part of the article is to outline the terminology and definitions fostered in the Polish scholarly discourse. The second part provides a proper analysis of selected works available in Polish. Three important elements of children’s informational books are discussed: the use of illustrations, inclusion of fictional elements, and presentation of the current state of knowledge.
Keywords
COVID-19; coronavirus; educational book; informational book; nonfiction book; children's literature; SARS-CoV-2
References
[Antosiewicz, A., Strzeboński, G.]. (2020). Wirusowy alarm!. Greg. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://pliki.greg.pl/Wirusowy_Alarm.php?z=greg_fb.
Bacon, B. (1981). The art of nonfiction. Children’s Literature in Education, 12(1), 3–14. https://doi.org/10.1007/BF01147412.
Barillé, A. (prod.). (1987). Il était une fois… la vie [Było sobie życie] [serial telewizyjny]. Procidis.
Bengtsson, J. (2020, 19 marca). Statsministern höll pressträff – för barnen. SVT Nyheter. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsministern-holl-presstraff-for-barnen.
Bieczyński, M. M. (2020, 10 czerwca). Wirus i inne drobne ustrojstwa. Z Bogusiem Janiszewskim i Maxem Skorwiderem rozmawia Mateusz M. Bieczyński. Poznań Art Week. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://poznanartweek.com/wywiady/wirus-i-inne-drobne-ustrojstwa/.
Błaszkiewicz, A. (2020). Trudno się nie bać – wywiad z Marią Reimann, badaczką dzieciństwa. Kosmos dla Dorosłych. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://kosmosdladoroslych.pl/ludzie/trudno-sie-nie-bac-wywiad-z-maria-reimann/.
Brzozowski, A. (2020, 8 czerwca). Mikołaj Kopernik walczy z pandemią. Wyjątkowy komiks do zobaczenia w Olsztynie. Radio Eska Olsztyn. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.eska.pl/olsztyn/mikolaj-kopernik-walczy-z-pandemia-wyjatkowy-komiks-do-zobaczenia-w-olsztynie-wideo-zdjecia-aa-o4bTgpPm-mjTX.html.
Bukalska, P. (2020, 18 marca). Mały król korona. Tygodnik Powszechny. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.tygodnikpowszechny.pl/maly-krol-korona-162684.
Cackowska, M. (2015). Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna (s. 274–287). Impuls.
Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Instytut Kultury Popularnej.
Cavallo, F. (2020). Doktor Li i wirus z koroną na głowie (I. Leydon, K. Nawrot, tłum.). Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://freebooks.undercats.media/corona/.
Czermińska, M. (1996). Badania nad prozą niefikcjonalną – sukcesy, pułapki, osobliwości. W: T. Michałowska, Z. Goliński (red.), Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa 1995 (s. 436–449). Wydawnictwo IBL PAN.
Donaldson, J. (2005a). Gruffalo. (D. Górska, tłum.). Amber. (wyd. oryg. 1999).
Donaldson, J. (2005b). Synek Gruffala. (D. Górska, tłum.). Amber. (wyd. oryg. 2004).
Dudek, A. J. (2020, 28 kwietnia). Sanna Marin zaprasza dzieci na konferencję i odpowiada na ich pytania. Polskie ministerstwo wciąż mówi tylko o egzaminach. Wysokie Obcasy. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,25903305,sanna-marin-zaprasza-dzieci-na-konferencje-i-odpowiada-na-ich.html.
Flood, A. (2020, 12 maja). British Library asks nation’s children to write miniature books in lockdown. The Guardian. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.theguardian.com/books/2020/may/12/british-library-asks-nations-children-to-writeminiature-books-in-lockdown.
[Frączek, A.]. (2020a). Masz tę moc! [wydanie elektroniczne]. Olesiejuk. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf.
[Frączek, A.]. (2020b). You have the power! (A. Bańkowska-Lach, tłum.). Olesiejuk. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/coronavirus_inside.pdf.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. (2020, 24 kwietnia). Kwarantanna NIE izoluje od przemocy! Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – „Za drzwiami”. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://fdds.pl/kwarantanna-nie-izoluje-od-przemocy-rusza-nowa-kampania-fundacji-dajemydzieciom-sile-za-drzwiami/.
Gompertz, W. (2020, 6 maja). New Banksy artwork appears at Southampton hospital. BBC News. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.bbc.com/news/entertainmentarts-52556544.
Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem UW. (2020a, 30 kwietnia). W naszym archiwum pandemii pojawiają się motywy walki i supermocy [post opublikowany na portalu Facebook]. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.facebook.com/badaniazdziecmi/posts/2384685758301082.
Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem UW. (2020b, 6 maja). Maseczki to jeden z przewodnich tematów w naszym archiwum [post opublikowany na portalu Facebook]. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.facebook.com/badaniazdziecmi/posts/2398008190302172.
Jackson, E. (2020). The little corona king: A gentle story for children about the coronavirus. Under Pressure Media Limited.
Janiszewski, B., Skorwider, M. (2020a). Rewolucje. Albus.
Janiszewski, B., Skorwider, M. (2020b). Wirus i inne drobne ustrojstwa. Publicat.
Jenner, E., Wilson, K., Roberts, N. (2020). Koronawirus. Książka dla dzieci (D. Pomadowska, tłum.). Poradnia K. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://poradniak.kylos.pl/poradniak/Koronawirus_Ksiazka_dla_dzieci_w2.pdf.
Kalinowski, K. (2020). Kopernik 2020. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie.
Kaniewski, Ł. (2016). Cholera i inne choroby. Poradnia K.
Kątny, M. (2008). Droga do wiedzy. O literaturze popularnonaukowej dla młodego odbiorcy. Gens.
Kucharska, N. (2018). Zwierzęta, które zniknęły. Atlas stworzeń wymarłych. Nasza Księgarnia.
Kulik, G., Żarnecki, T. (2017). Chore historie. Kocur Bury.
Kulik, G., Żarnecki, T. (2020). Chore historie (wyd. 2). Kocur Bury.
Kümmerling-Meibauer, B., Meibauer, J. (2018). Early-concept books and concept books. W: B. Kümmerling-Meibauer (red.), The Routledge companion to picturebooks (s. 149–157). Routledge.
Loewe, I. (2016). Tekst okładki w książce dla młodego odbiorcy. Analiza genologiczno-stylistyczna. Stylistyka, 25, 371–388.
Main, I., Witeska-Młynarczyk, A. (2020, 1 maja). Corona-ninjas and corona-hyenas: COVID-19 rhetoric in Poland (#WitnessingCorona). Medizinethnologie. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.medizinethnologie.net/corona-ninjas-and-corona-hyenas-witnessing-corona/.
Milne, R. (2020, 16 marca). Norway’s PM moves to ally children’s coronavirus fears. Financial Times. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.ft.com/content/38357156-6786-11ea-800d-da70cff6e4d3.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (2020, 1 maja). Dzieci a COVID-19. Dużo już o tym powiedziano, ale co jest prawdą? [wideo opublikowane na portalu Facebook]. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.facebook.com/watch/?v=681609149280757.
Mizielińscy, A. i D. (2012). Mapy. Dwie Siostry.
Mizielińscy, A. i D. (2020). Mapy. Edycja fioletowa (wyd. 5 rozsz.). Dwie Siostry.
Molina, M. (2020). CZEŚĆ. Jestem WIRUS – kuzyn grypy i przeziębienia (Mamy Projekt, tłum.). Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de-6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_1325b26f2d954d108cbc769afedcadd3.pdf.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (2020, 6 kwietnia). NCBR przeznacza 200 mln zł na walkę z koronawirusem. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://archiwum.ncbr.gov.pl/o-centrum/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/ncbr-przeznacza-200-mln-zl-na-walke-z-koronawirusem-62201/.
Narodowe Centrum Nauki (2020, 30 marca). Ogłoszenie konkursu SZYBKA ŚCIEŻKA DOSTĘPU DO FUNDUSZY NA BADANIA NAD COVID-19. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/covid-19.
Paprocka, N., Wandel, A. (2019). Tłumacze wobec językowego i kulturowego tabu. Seksualizmy w książkach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Dzieciństwo. Literatura i Kultura, 1(2), 132–168. https://doi.org/10.32798/dlk.159.
Papuzińska, J. (1978). Literatura popularnonaukowa. W: A. Przecławska (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania (s. 161–177). WSiP.
Pauwels, F. (2019). Reading as a scientist: Children’s nonfiction through a cognitive lens. Children’s Literature Association Quarterly, 44(4), 432–446. http://doi.org/10.1353/chq.2019.0049.
Pruszyńska, I. (2020, 5 kwietnia). Koronawirus: epidemia testem dla światowych liderów. Rzeczpospolita. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.rp.pl/Opinie/304059985-Koronawirus-epidemia-testem-dla-swiatowych-liderow.html.
Rodgers, M. M. (2003). Publishing children’s nonfiction. Bookbird, 41(1), 37–38.
Rooke, T. (2020). Jak podróżują wirusy, bakterie i inne zarazki (M. Cebo-Foniok, tłum.). Amber. (wyd. oryg. 2010).
[Rzepecka-Weiss, G.]. (2020). 10 zasad wirusoobrony. [Dwukropek]. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://dwukropek.com.pl/co-nowego/pobierz-plakat-pola-i-10-zasad--wirusoobrony/.
Rzepecka-Weiss, G. (2018). Gdy Pola się zgubi. Dwukropek.
Sanders, J. S. (2018). A literature of questions: Nonfiction for the critical child. University of Minnesota Press.
Schlottman, J. (2020, 28 kwietnia). You have the power [wideo]. YouTube. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.youtube.com/watch?v=yBpNHL--vmM.
Schutten, J. P. (2018). Ewolucja. Zagadka życia na ziemi (M. Diederen-Woźniak, I. Mączka, tłum.). Format. (wyd. oryg. 2013).
Sewerski, M. (1968). Społeczna rola literatury popularnonaukowej. PWN.
Socha, P. (2015). Pszczoły. Dwie Siostry.
Stanecka, Z., Oklejak, M. (2020). Basia. Misiek Zdzisiek i głupi wirus. Egmont. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://basia.com.pl/dopobrania.php.
Strzałkowska, M. (2020, 21 marca). Wirus [wiersz opublikowany na portalu Facebook]. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.facebook.com/WydawnictwoBajka/posts/3357068220975555.
Sundmark, B. (2020a). Co wiesz o koronawirusie, chłopcze z Azji? (A. Czernow, tłum.). Książki. Magazyn do Czytania, 3, 60.
Sundmark, B. (2020b). Children’s COVID-19 literature. Bookbird, 58(3), 84–85. https://doi.org/10.1353/bkb.2020.0046.
[Supeł, B.]. (2020). Staś i Jadzia Pętelka zostają w domu. Zielona Sowa. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.zielonasowa.pl/files/filemanager/Stas-i-Jadzia-Petelka-zostaja-w-domu.pdf.
Szostak, N. (2020, 17 czerwca). Nadciąga „tsunami literatury koronawirusowej”! Od powieści erotycznych po książki dla dzieci. Gazeta Wyborcza. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://wyborcza.pl/7,75517,25965132,poradniki-ksiazki-dla-dzieci-powiesci-erotyczne-czy-czeka.html.
Śpiewające Brzdące. (2020, 1 kwietnia). Śpiewające Brzdące – Przegoń wirusa – Piosenki dla dzieci [wideo]. YouTube. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4.
von Merveldt, N. (2018). Informational picturebooks. W: B. Kümmerling-Meibauer (red.), The Routledge companion to picturebooks (s. 231–245). Routledge.
Wandel, A. (2019). Przemiany współczesnej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży na przykładzie francuskiej oferty wydawniczej. TAiWPN Universitas.
Wieczorek, M. [Bajki o profilaktyce]. (2020, 27 marca). Bajka o wirusie / Bajka o koronawirusie / #zostańwdomu [wideo]. YouTube. Pobrane 18 czerwca 2020 z: https://www.youtube.com/watch?v=vgOjaF_ZZgg.
Zabawa. K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. WAM.
Zajas, P. (2011). Jak świat prawdziwy stał się bajką. O literaturze niefikcjonalnej. Wydawnictwo Poznańskie.
Zając, M. (2013). Książki edukacyjne dla dzieci i młodzieży: wczoraj, dzisiaj i jutro. W: G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice (s. 259–265). Wydawnictwo SBP.
Zimand, R. (1990). Diarysta Stefan Ż. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
University of Warsaw Poland
http://orcid.org/0000-0001-8018-2622
Krzysztof Rybak – MA, prepares a doctoral dissertation at the Faculty of “Artes Liberales” at the University of Warsaw (Poland) on the Holocaust in Polish children’s and YA literature. Principal investigator of the projects: Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989 [Through the Eyes of a Child: The Holocaust in Polish Children’s and Young Adult Literature after 1989] (DI2015013145), funded within the “Diamentowy Grant” [Diamond Grant] program of the Polish Ministry of Science and Higher Education, and Dziecięca książka informacyjna w XXI wieku: tendencje – metody badań – modele lektury [Informational Children’s Book in the 21st Century: Trends – Research Methods – Models of Reading] (2020/37/N/HS2/00312), funded within the Polish National Science Centre’s Preludium grant program. Contact: km.rybak@uw.edu.pl.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/