The First Vegetarian Pitaval – Emilia Dziubak’s Illustrations to Horror by Madlena Szeliga


Abstract

In the article, the author focuses on the visual aspects of the book entitled Horror, written by Madlena Szeliga and illustrated by Emilia Dziubak, published by Gereon from Krakow in 2017. It is a collection of twenty literary miniatures which describe the tragical fate of seventeen different species of vegetables and fruit, and also champignons, a sunflower, and nettles, treated as food on a regular basis, whereas here they are depicted as living, and therefore feeling, specimens. The book makes interesting references to a centuries-old tradition of representing death, martyrdom, and suffering as well as vanitas threads popular especially in the period of Baroque rather than to a horror repertoire. For horror as a genre is quite well established in literature and film studies and not so much in fine arts research, the article discusses inspirations from Early Modern European painting, both religious, allegorical, and still life, as well as from Baroque epitaphs and ornamentation, very creatively used by the illustrator. The author of the article also underlines the tradition of animation and personification of plants which derives from the 19th-century European book illustration.

Keywords

Baroque; Emilia Dziubak; Horror; children’s book illustration; Madlena Szeliga; still life; vanitas

Dieckmann, E., Grau, A. (prod.), Murnau, F. W. (reż.). Nosferatu, eine Symphonie des Grauens [Nosferatu – symfonia grozy] [film]. Niemcy: Prana Film.

Eco, U. (red.). (2007). Historia brzydoty (J. Czaplińska i in., tłum.). Poznań: Rebis.

Frąckiewicz, S. (2017). Emilia Dziubak. Umysł stuprocentowego introwertyka. W: Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji (s. 11–52). Wołowiec: Czarne.

Gaudreault, A. (1995). Teatralność, narracyjność, trickowość. Oceniając kino Georges’a Mélièsa. W: M. Hendrykowska (red.), W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina (s. 24–35). Poznań: Ars Nova.

Gębarowicz, M. (1986). Prolegomena do dziejów lwowskiej rzeźby rokokowej. Artium Questiones, 3, 5–46.

Głowiński, M., Kostkiewiczowa, T., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J. (1989). Słownik terminów literackich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. (wyd. oryg. 1976).

Grimm, W., Grimm, J. (1812). Die Kinder- und Hausmärchen. Gesammelt durch die Brüder Grimm. Berlin: Realschulbuchhandlung.

Grimm, W., Grimm, J. (1815). Die Kinder- und Hausmärchen. Gesammelt durch die Brüder Grimm. Zweiter Band. Berlin: Realschulbuchhandlung.

Gryglewicz, T. (1984). Groteska w sztuce polskiej XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Has-Tokarz, A. (2010). Horror w literaturze współczesnej i filmie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Hendrykowska, M. (1998). Georges Méliès. W: A. Kołodyński, K. J. Zarębski (red.), Historia kina. Wybrane lata (s. 24–32). Warszawa: „Kino”.

Kłys, T. (2012). Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej. W: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Historia kina. Tom 1. Kino nieme (s. 408–423). Kraków: TAiWPN Universitas.

Lear, E. (1846). A book of nonsense. London: Routledge.

Lear, E. (1888). Nonsense books. Boston: Little, Brown.

Lubelski, T. (2012). Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf. W: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Historia kina. Tom 1. Kino nieme (s. 111–136). Kraków: TAiWPN Universitas.

Merriam, E. (1987). Halloween ABC. New York: Aladdin.

Norton, M. (2012). Kłopoty rodu Pożyczalskich (M. Wisłowska, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 1952).

Norton, M. (2014a). Pożyczalscy idą w świat (M. Wisłowska, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 1955).

Norton, M. (2014b). Pożyczalscy na wyspie (M. Wisłowska, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 1959).

Norton, M. (2015a). Pożyczalscy w przestworzach (M. Wisłowska, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 1961).

Norton, M. (2015b). Pożyczalscy pomszczeni (M. Wisłowska, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 1982).

Pieńkos, A. (2000). Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Ryżewska, S., Schuster, E. (red.). (2002). Taniec Śmierci. Od późnego średniowiecza do końca XX wieku [katalog wystawy]. Szczecin: Zamek Książąt Pomorskich.

Siewierski, J. (1979). Powieść kryminalna. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Slany, K. (2016). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Sterling, C. (1998). Martwa natura. Od starożytności do XX wieku (J. Pollakówna, W. Dłuski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, WN PWN. (wyd. oryg. 1985).

Szeliga, M. (2017). Horror. Kraków: Gereon.

Walpole, H. (1976). Zamczysko w Otranto. Opowieść gotycka (M. Przymanowska, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Literackie. (wyd. oryg. 1764).

Wincencjusz-Patyna, A. (2008). Czterej panowie ilustratorzy, nie licząc zwierząt. XIX-wieczna grafika ilustracyjna we Francji i jej polskie echa. Quart, 2(8), s. 18–45.

Wincencjusz-Patyna, A. (2019). Odpowiedni dać rzeczy obraz. O genezie ilustracji książkowych. Wrocław: ASP im. Eugeniusza Gepperta.


Published : 2020-07-31


Wincencjusz-Patyna, A. (2020). The First Vegetarian Pitaval – Emilia Dziubak’s Illustrations to Horror by Madlena Szeliga. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 21, 125-141. https://doi.org/10.32798/dlk.532

Anita Wincencjusz-Patyna  a.wincencjusz@asp.wroc.pl
Eugeniusz Geppert Academy of Fine Arts and Design in Wrocław  Poland
https://orcid.org/0000-0001-5473-5721

Anita Wincencjusz-Patyna – PhD, works at the Institute of History of Art and Philosophy of the Faculty of Painting and Sculpture at the Eugeniusz Geppert Academy of Fine Arts and Design in Wrocław (Poland). Her research interests include history and theory of book illustration, as well as history of 20th-century Polish design. Contact: a.wincencjusz@asp.wroc.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/