Into the Unknown: The Underworld and Thanatic Catharsis in the Animated Series Over the Garden Wall by Patrick McHale


Abstract

Death, sadness, alienation, and confusion are themes that are rarely associated with children’s animated series. Nevertheless, there are multi-episode TV programs that – similarly to books, video games, and films – raise such issues even though they are created for young viewers. In that way, they not only break the cultural taboo, but also offer aesthetics and sensitivity that complement the image of mainstream children’s programming as laid-back and cheerful. As an interesting example, one might point to Patrick McHale’s Over the Garden Wall (2014), an animated series that deals with such themes as fear or death in a unique way, showing them against the background of adventure and wandering. In this article, the authors focus on the ways in which the work resonates with the mentioned motifs, but also with history and popular culture. The analysis leads to a conclusion that Over the Garden Wall is an intertextual series, open to interpretation for younger and older viewers alike, as well as enabling the experience of a Thanatic catharsis – a cleansing from the negative feelings associated with death and loss.

Keywords

animation; Cartoon Network; catharsis; children’s and young adult culture; popular culture; Patrick McHale; Over the Garden Wall; TV series; death; thanatism

Abbate, A. (prod.), Burton, T. (prod. i reż.), Johnson, M. (reż.). (2005). Corpse Bride [Gnijąca panna młoda] [film]. USA: Warner Bros.

Alighieri, D. (1978). Boska komedia (E. Porębowicz, tłum.). Warszawa: PIW. (wyd. oryg. 1472).

Allegri, N., Campbell, J., Herpich, T. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 10: The Unknown [Nieznandia] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Allegri, N., Gorman, Z. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 5: Mad love [Rozdział 5. Szalona miłość] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale, Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Allegri, N., Gorman, Z., Wolfhard, S. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 1: The old grist mill [Rozdział 1. Stary młyn] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Ascoli, A. R. (2007). From auctor to author: Dante before the Commedia. W: J. Rachel (red.), The Cambridge companion to Dante: Second edition (s. 46–66). Cambridge, New York, NY: Cambridge University Press.

Bednarek, M. (2017). Władca baśni. Wokół polskiej recepcji Cudownego i pożytecznego Brunona Bettelheima. Porównania, 20, 199–217. https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12796.

Bender, M., Hashimoto, R., Wilson, L. (prod.), Burton, T. (reż.). (1988). Beetlejuice [Sok z żuka] [film]. USA: Warner Bros.

Bettelheim, B. (2010). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (D. Danek, tłum.). Warszawa: W.A.B. (wyd. oryg. 1976).

Bocquelet, B. (prod.). (2011–2019). The amazing world of Gumball [Niesamowity świat Gumballa] [serial telewizyjny]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Bodnar, M., Campbell, J., Youn, B. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 8: Babes in the woods [Rozdział 8. Leśne dzieci] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Bree, J. (2014, 11 kwietnia). Over the Garden Wall is the best thing that the Cartoon Network has done – review. Agents of Geek. Pobrane z: https://www.agentsofgeek.com/2014/11/over-the-garden-wall-is-the-best-thing-that-the-cartoon-network-has-done-review/.

Browngardt, P., Funaro, M. (prod.), McHale, P. (reż.). (2013). Tome of the Unknown: Harvest melody. USA: Cartoon Network.

Caillois, R. (2005). W sercu fantastyki (M. Ochab, tłum.). Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. (wyd. oryg. 1965).

Campbell, J., Park, L. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 3: Schooltown follies [Rozdział 3. Rozśpiewana szkółka] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Cartwright, L. (2012). The hands of the animator: Rotoscopic projection, condensation, and repetition automatism in the Fleischer apparatus. Body & Society, 18(1), 47–78. https://doi.org/10.1177/1357034X11432562.

Czubaszek, M. (2019, 28 sierpnia). Tessa Moult-Milewska. Nie trzymać się kurczowo rzeczywistości. Papaya.Rocks. Pobrane z: https://papaya.rocks/pl/people/tessa-moult-milewska-nie-trzymac-sie-kurczowo-rzeczywistosci.

Edison, T. (prod.), Dawley, J. S. (reż.). (1910). Frankenstein. USA: Edison Manufacturing Company.

Edwards, N., Youn, B. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 6: Lullaby in Frogland [Rozdział 6. Żabia kołysanka] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Frazer, J. G. (2009). The golden bough. A study of magic and religion. Auckland: The Floating Press. (wyd. oryg. 1890).

Fyfe, K. (2006). Wolves in sheep’s clothing: A content analysis of children’s television. Los Angeles, CA, Alexandria, VA: Parents Television Council. Pobrane z: https://issuu.com/parentstv.org/docs/2006_wolvesinsheepsclothing.

Gorman, Z., Nguyen, V.-D., Sanchez, C. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 9: Into the Unknown [Droga w nieznane] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Has-Tokarz, A. (2011). Horror w literaturze współczesnej i filmie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Herpich, T., McHale, P., Youn, B. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 7: The ringing of the bell [Magiczny dzwoneczek] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Hunt, P. (2008). Literatura dla dzieci a dzieciństwo. W: M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (M. Kościelniak, tłum., s. 61–83). Kraków: WAM. (wyd. oryg. 2004).

Ice-Pick Lodge. (2013). Knock-knock [gra wideo]. Moscow: Ice-Pick Lodge.

İvrendi, A., Özdemir, A. A. (2010). Mothers’ evaluation of cartoons’ influence on early childhood children. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2561–2566. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.373.

Kępiński, A. (2012). Lęk. Warszawa: Wydawnictwo Literackie. (wyd. oryg. 1977).

Killmonday Games. (2019). Little misfortune [gra wideo]. Hedemora: Killmonday Games.

Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Kruszelnicki, M. (2010). Oblicza strachu. Tradycja i współczesność horroru literackiego. Toruń: Adam Marszałek.

Mąka-Malatyńska, K. (2016). Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego. Polonistyka. Innowacje, 3, 135–150. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.13.

McHale, P. (prod.). (2014). Over the garden wall [Po drugiej stronie muru] [serial telewizyjny]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

McHale, P., Renier, A., Youn, B. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 2: Hard times at the huskin’ bee [Perypetie na święcie plonów] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru], Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

McLeod, S., Ward, P., Youn, B. (scen.), Cash, N. (reż.). (2014). Chapter 4: Songs of the dark lantern [Rozdział 4. Pieśni mrocznej lampy] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: P. McHale (prod.), Over the garden wall [Po drugiej stronie muru]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Mills, C. W. (2007). Wyobraźnia socjologiczna (M. Bucholc, tłum.). Warszawa: WN PWN. (wyd. oryg. 1959).

Mittel, J. (2013). Phineas & Ferb: Children’s television. W: E. Thompson, J. Mittel (red.), How to watch television (s. 56–64). New York, NY, London: New York University Press.

Mondo. (2016). Over the Garden Wall original television soundtrack!. Mondo Shop. Pobrane z: https://mondoshop.com/blogs/news/over-the-garden-wall.

Muszyńska, A. (2011). Intertekstualność jako forma dialogu kulturowego. Przekłady Literatur Słowiańskich, 2(1), 295–305.

Nikolajeva, M. (2003). Fairy tale and fantasy: From archaic to postmodern. Marvels & Tales, 17(1), 138–156.

Petru, S. (2010–2011). The power of colour. Préhistoire, Art et Sociétés, 65–66, 1713–1723.

Playdead. (2010). Limbo [gra wideo]. Copenhagen: Playdead, Microsoft Games Studios.

Pugh, T. (2011). Innocence, heterosexuality and queerness of children’s literature. https://doi.org/10.4324/9780203831410.

Rudin, S., Schroeder, A. (prod.), Burton, T. (reż.). (1999). Sleepy Hollow [Jeździec bez głowy] [film]. USA: Paramount Pictures.

Slany, K. (2016). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków: WN UP.

Sorin, R. (2003). Validating young children’s feelings and experiences of fear. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(1), 80–89. https://doi.org/10.2304/ciec.2003.4.1.8.

Spitz, E. H. (2016). Revisiting fairy tales. Contemporary Psychoanalysis, 52(3), 478–488. https://doi.org/10.1080/00107530.2016.1149416.

Spufford, F. (2002). The child that books built. London: Faber & Faber.

Sugar, R. (prod.). (2013–2019). Steven Universe. USA: Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Suzuki, T. (prod.), Miyazaki, H. (reż.). (2003). Sen to Chihiro no kamikakushi [Spirited away. W krainie bogów] [film]. Japonia: Studio Ghibli, Toho.

Szkudlarek, T., Melosik, Z. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków: Impuls. (wyd. oryg. 1998).

Tymińska, M. (2016). Kreskówkowe transgresje – o animowanych serialach Cartoon Network i ich recepcji. W: D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, P. Przytuła (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Sfery życia – z życia sfer (s. 29–45). Olsztyn: Instytut Polonistyki i Logopedii UWM.

Van Orman, T. (prod.). (2008–2010). The marvelous misadventures of Flapjack [Niezwykłe przypadki Flapjacka] [serial telewizyjny]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Ward, P. (prod.). (2010–2018). Adventure time [Pora na przygodę!] [serial telewizyjny]. Atlanta, GA, New York, NY, Burbank, CA: Cartoon Network.

Willsey, K. (2016). “All that was lost is revealed”: Motifs and moral ambiguity in Over the Garden Wall. Humanities, 5(3), 51. https://doi.org/10.3390/h5030051.


Published : 2020-07-31


Prósinowski, P., & Krzywdziński, P. (2020). Into the Unknown: The Underworld and Thanatic Catharsis in the Animated Series Over the Garden Wall by Patrick McHale. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 21, 142-168. https://doi.org/10.32798/dlk.523

Piotr Prósinowski  piotr.games.research@gmail.com
University of Gdańsk, Nox Initiative Foundation  Poland
https://orcid.org/0000-0002-0725-3065

Piotr Prósinowski – MA, prepares a doctoral dissertation at the Institute of Education of the Faculty of Social Sciences at the University of Gdańsk (Poland) on education in the context of video games; President of the Nox Initiative Foundation. Contact: piotr.games.research@gmail.com.


Piotr Krzywdziński 
Nox Initiative Foundation  Poland
https://orcid.org/0000-0002-5547-1294

Piotr Krzywdziński – MA, Vice President of the Nox Initiative Foundation. His research interests include video games, fiction, contemporary culture, and the methodology of social research. Contact: krzywdzinski.piotr@gmail.com.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/