How to Change Fairy Tales into Utopias? Novels and Stories Written by Angela Carter


Abstract

The aim of the article is to conduct an analysis of two novels by Angela Carter, The Magical Toyshop (1967) and Wise Children (1991), as well as of some of her fairy tales/short stories, notably The Bloody Chamber (1979) and The Company of Wolves (1977). The author of the paper shows how modifying fairy-tale motifs and novel plots (including genres like coming-of-age novel, novel of manners, novel on male and female artists) transforms them into utopias characterised by a strong feminist component. Carter’s choices are often enriched with utopian or dystopian elements, and not only do they aim to question the phallogocentric rules, but also to lead us to wonder whether their questioning is actually possible.

Keywords

Angela Carter; fairy tale; feminism; woman; women's writing; short story; coming-of-age novel; novel of manners; utopia

Bednarek, M. (2011). Ucieczka z zamkowej wieży, czyli o feministycznym prze-pisywaniu baśni w prozie polskiej po 1989 roku. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 54(2), 229–249.

Borkowska, G. (1996). Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Brontë, C. (1999). Dziwne losy Jane Eyre (T. Świderska, tłum.). Warszawa: Prószyński i S-ka. (wyd. oryg. 1847).

Brown, C., Powell, N., Woolley, S. (prod.), Jordan, N. (reż.). (1984). The company of wolves [Towarzystwo wilków] [film]. Shepperton: Incorporated Television Company (ITC), Palace Picture.

Carroll, R. (1986, 1 października). Angela Carter by Rosemary Carroll. Pobrane z: https://bombmagazine.org/articles/angela-carter/.

Carter, A. (1983). Notes from the frontline. W: M. Wandor (red.), On gender and writing (s. 69–77). London: Thorsons.

Carter, A. (1986). Introduction. W: A. Carter (red.), Wayward girls and wicked women: An anthology of stories (s. ix–xii). London: Virago Press.

Carter, A. (1988). Marianna i barbarzyńcy (E. Życieńska, tłum.). Warszawa: Czytelnik. (wyd. oryg. 1969).

Carter, A. (1999a). Magiczny sklep z zabawkami (M. Świrkocki, tłum.). Warszawa: Prószyński i S-ka. (wyd. oryg. 1967).

Carter, A. (1999b). Mądre dzieci (J. Jabłońska, tłum.). Warszawa: Prószyński i S-ka. (wyd. oryg. 1991).

Carter, A. (2000a). Krwawa komnata. W: Czarna Wenus. Opowiadania (A. Ambros, tłum., s. 47–113). Warszawa: Czytelnik. (wyd. oryg. 1979).

Carter, A. (2000b). Oblubienica tygrysa. Czarna Wenus. Opowiadania (A. Ambros, tłum., s. 114–144). Warszawa: Czytelnik. (wyd. oryg. 1979).

Carter, A. (2000c). Towarzystwo wilków. W: Czarna Wenus. Opowiadania (A. Ambros, tłum., s. 206–221). Warszawa: Czytelnik. (wyd. oryg. 1977).

Cavalcanti, I. (2000). Utopias of/f language in contemporary feminist literary dystopias. Utopian Studies, 11(2), 152–180.

Cirlot, J. E. (2000). Słownik symboli (I. Kania, tłum.). Kraków: Znak. (wyd. oryg. 1958).

Fancourt, D. (2004). Altered states: Feminist utopian literature. Nieopublikowana praca doktorska, Uniwersytet Leicester, Leicester, Wielka Brytania. Pobrane z: https://leicester.figshare.com/articles/Altered_States_Feminist_Utopian_Literature/10119689/1.

Falk Jones, L., Webster Goodwin, S. (1990). Feminism, utopia and narrative. Knoxville, TN: University of Tennessee Press.

Gordon, E. (2016). The invention of Angela Carter: A biography. Oxford: University Press.

Górnicka-Boratyńska, A. (2001). Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863–1939). Izabelin: Świat Literacki.

Grimm, W., Grimm, J. (2010). Baśnie dla dzieci i dla domu (E. Pieciul-Karmińska, tłum.). Poznań: Media Rodzina. (wyd. oryg. 1857).

Haffenden, J. (1996). Angela Carter rozmawia z Johnem Haffendenem (A. Sumera, tłum.). Literatura na Świecie, 4–5, 139–159. (wyd. oryg. 1984).

Hayden, J. (2000). Dora versus Dora: Exploding the myth in Wise Children. Critical Survey, 12(3), 77–93.

Irigaray, L. (2003). Rynek kobiet (A. Araszkiewicz, tłum.). Przegląd Filozoficzno-Literacki, 13(1), 15–30. (wyd. oryg. 1977).

Jaxa-Rożen, H. (2005). Kontestacja i banał. Feminizm w kulturze współczesnej. Wrocław: Atla 2.

Juszczyk, A. (2014). Stary wspaniały świat. O utopiach pozytywnych i negatywnych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Kamionkowski, J. (2000). New wine in old bottles: Angela Carter’s fiction. Białystok: Wydawnictwo UwB.

Karpiński, E. C. (2000). Signifying passion: Angela Carter’s heroes and villains as a dystopian romance. Utopian Studies, 11(2), 137–151.

Katsavos, A. (1994). A conversation with Angela Carter. The Review of Contemporary Fiction, 14(3). Pobrane z: https://www.dalkeyarchive.com/a-conversation-with-angela-carter-by-anna-katsavos/.

Kostecka, W. (2016). Baśniowe herstory. Postmodernistyczne strategie reinterpretacyjne Angeli Carter, Tanith Lee i Emmy Donoghue. Creatio Fantastica, 2(53), 23–39.

Lasoń-Kochańska, G. (2004). Córki Penelopy. Kobiety wobec baśni i mitu. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska, 3, 173–182.

Lasoń-Kochańska, G. (2005). Kora, Demeter i inne. Córki ojców, córki matek. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska, 4, 189–200.

Lau, K. J. (2008). Erotic infidelities: Angela Carter’s wolf trilogy. Marvels & Tales, 22(1), 77–94.

McHale, B. (2012). Powieść postmodernistyczna (M. Płaza, tłum.). Kraków: Wydawnictwo UJ. (wyd. oryg. 1987).

Munford, R. (2006). Angela Carter and the politics of intertextuality. W: R. Munford

(red.), Re-visiting Angela Carter: Texts, contexts, intertexts (s. 1–20). London: Palgrave Macmillan.

Notaro, A. (1996). Fluctuations of fantasy: Postmodernist contamination in Angela’s Carter fiction. Nieopublikowana praca doktorska, University of Sheffield, Sheffield, Wielka Brytania. Pobrane z: http://etheses.whiterose.ac.uk/2969/.

Pasolini, A. (2016). Bodies that bleed: Metamorphosis in Angela Carter’s fairytales. Milano: Ledizioni.

Pitchford, N. (2002). Tactical readings: Feminist postmodernism in the novels of Kathy Acker and Angela Carter. Lewisburg, PA: Bucknell University Press.

Relf, J. (1991). Women in retreat: The politics of separatism in women’s literary utopias. Utopian Studies, 2(1–2), 131–146.

Rich, A. (1972). When we dead awaken: Writing as re-vision. College English, 34(1), 18–30.

Roessner, J. (2002). Writing a history of difference: Jeanette Winterson’s Sexing the Cherry and Angela Carter’s Wise Children. College Literature, 29(1), 102–122.

Rothstein, E. (2003). Utopia and its discontents. W: E. Rothstein, H. Muschamp, M. E. Marty (red.), Visions of Utopia (s. 1–28). New York, NY & Oxford: Oxford University Press.

Skowera, M. (2016). Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych. Creatio Fantastica, 2(53), 41–56.

Slany, K. (2016). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków: WN UP.

Snitow, A. (2018). Poetka niedobrych dziewczyn. Angela Carter (1942–1980). W: Feminizm niepewności. Dziennik rodzaju (M. Bokiniec, tłum., s. 185–195). Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa. (wyd. oryg. 2015).

Szczuka, K. (2001). Kopciuszek, Frankenstein i inne. Feminizm wobec mitu. Kraków: eFKa.

Tonkin, M. (2012). Angela Carter and decadence: Critical fictions/fictional critiques. London: Palgrave Macmillan.

Warner, M. (2012, 15 września). Marina Warner on why Angela Carter’s The Bloody Chamber still bites. Pobrane z: https://www.scotsman.com/lifestyle/culture/books/marina-warner-on-why-angela-carter-s-the-bloody-chamber-still-bites-1-2528708.


Published : 2020-07-31


Pekaniec, A. (2020). How to Change Fairy Tales into Utopias? Novels and Stories Written by Angela Carter. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 21, 170-191. https://doi.org/10.32798/dlk.352

Anna Pekaniec 
Jagiellonian University in Kraków  Poland
https://orcid.org/0000-0001-7516-1413

Anna Pekaniec – PhD, works at the Department of Contemporary Criticism of the Faculty of Polish Studies at the Jagiellonian University in Kraków (Poland). Her research interests include autobiography and epistolography, feminist criticism, history of women's writing, from the 19th century until today, as well as theories of narrative identities. Contact: anna.pekaniec@uj.edu.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/