Alice’s Adventures in Tim Burton’s Land: The Film Adaptation of the Stories by Lewis Carroll in the Light of the Campbellian Concept of the Monomyth
Abstract
The aim of the article is to analyse Tim Burton’s film Alice in Wonderland (2010) as exploiting Joseph Campbell’s model of the hero’s journey. Burton, as well as the screenwriter, Linda Wolvertoon, treated the original works by Lewis Carroll (1865, 1871) only as a starting point to present their own vision. In the presented considerations, the authors propose the interpretation of the film incarnation of Alice as a mythical heroine who must gain self-awareness and undergo an internal metamorphosis – a transgression from a lost girl into a brave warrior for her own autonomy.
Keywords
adaptation; Alice in Wonderland; children’s and young adult film; Joseph Campbell; Lewis Carroll; monomyth; Through the Looking-Glass, and What Alice Found There; Alice’s Adventures in Wonderland; sequel; Tim Burton; hero’s journey
References
Beddor, F. (2005). The Looking Glass wars. London: Egmont.
Beddor, F. (2007). Seeing Redd. London: Egmont.
Beddor, F. (2010). ArchEnemy. London: Egmont.
Bovaird-Abbo, K. (2014). Neglected yet noble: Nyneve and female heroism in Thomas Malory’s Le morte darthur. W: L. M. Campbell (red.), A quest of her own: Essays on the female hero in modern fantasy (s. 35–54). Jefferson, NC: McFarland.
Brooker, W. (2004). Alice’s adventures: Lewis Carroll in popular culture. New York, NY: Continuum.
Campbell, J. (1997). Bohater o tysiącu twarzy (A. Jankowski, tłum.). Poznań: Zysk i S-ka. (wyd. oryg. 1949).
Carroll, L. (1865). Alice’s adventures in Wonderland. London: Macmillan.
Carroll, L. (1871). Through the Looking Glass, and what Alice found there. London: Macmillan.
Davis, H. H. (2016). ‘The real Alice?’: Memory and adaptation in Tim Burton’s Alice in Wonderland. W: S. Helff, N. Butt (red.), ‘Tantalizing Alice’: Approaches, concepts and case-studies in adaptations of a classic (s. 141–154). Trier: WVT.
De Oliveira, W. (2017). Hedonizm imaginatywny, kino postfabularne i przestrzeń wyzwolona z narracji. Hobbit Petera Jacksona. Dyskurs, 23, 172–195.
Disney, W. (prod.), Geronimi, C., Jackson, W., Luske, H. (reż.). (1951). Alice in Wonderland [Alicja w Krainie Czarów]. USA: Walt Disney Productions, RKO Radio Pictures.
Franke, A. (2015). Filmy Matrix oraz Alicja w Krainie Czarów jako archetypiczne opowieści mityczne. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Fueter, P.-C. (prod.), Švankmajer, J. (reż.). (1988). Něco z Alenky [Coś z Alicji]. Czechosłowacja, Szwajcaria, Wielka Brytania, RFN, Związek Radziecki: Film Four International, Condor Films, First Run Features.
Helff, S., Butt, N. (red.). (2016). ‘Tantalizing Alice’: Approaches, concepts and case-studies in adaptations of a classic. Trier: WVT.
Hourihan, M. (1997). Deconstructing the hero: Literary theory and children’s literature. London, New York, NY: Routledge.
Jakubowska, M. (2015). Alicja w krainie słów i obrazów. W: A. Izdebska, D. Szajnert (red.), Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu (s. 53–71). https://doi.org/10.18778/7969-644-4.05.
Kérchy, A. (2016). Alice in transmedia Wonderland: Curiouser and curiouser new forms of a children’s classic. Jefferson, NC: McFarland.
Kitsis, E., Horowitz, A., Estrin, Z., Espenson, J. (prod.). (2013–2014). Once upon a time in Wonderland [serial telewizyjny]. Burbank, CA: ABC.
Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Kowalczyk, K. (2014). Przed „dawno, dawno temu” i po „żyli długo i szczęśliwie” – o filmowych i komiksowych prequelach i sequelach na przykładzie Jasia i Małgosi braci Grimmów. Literatura Ludowa, 4/5(58), 39–49.
Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru Kinder- und Hausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Wrocław: Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Lasoń-Kochańska, G. (2005). Kora, Demeter i inne. Córki ojców, córki matek. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska, 4, 189–200.
Łucyk, W. (2017). Walter White vs. Wielki Mechanizm. Breaking Bad jako serial szekspirowski. W: D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja (s. 54–62). Olsztyn: Instytut Polonistyki i Logopedii UWM.
McCallum, R. (2018). Screen adaptations and the politics of childhood: Transforming children’s literature into film. https://doi.org/10.1057/978-1-137-39541-2.
Murdock, M. (1990). The heroine’s journey: Woman’s quest for wholeness. Boston, MA: Shambhala.
Musiał, Ł. (2016). Proces – co nowego? Przegląd Humanistyczny, 4(455), 83–94.
Nichols, C. (2014). Alice’s Wonderland: A visual journey through Lewis Carroll’s mad, mad world. New York, NY: Race Point.
Nicholson, S. (2011). The problem of woman as hero in the work of Joseph Campbell. Feminist Theology, 19(2), 182–193. https://doi.org/10.1177%2F0966735010384331.
Propp, W. (2011). Morfologia bajki magicznej (P. Rojek, tłum.). Kraków: Nomos. (wyd. oryg. 1928).
Roth, J., Todd, S., Todd, J., Burton, T. (prod.), Bobin, J. (reż.). (2016). Alice through the Looking Glass [Alicja po drugiej stronie lustra] [film]. USA: Walt Disney Studios Motion Pictures.
Showalter, G. (2013). Alicja w krainie zombie (J. Kabat, tłum.). Warszawa: Harlequin Polska. (wyd. oryg. 2012).
Skowera, M. (2016). Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych. Creatio Fantastica, 2(53), 48–49.
Sundmark, B. (1999). Alice’s adventures in the oral-literary continuum. Lund: Lund University Press.
Tarnogórska, M. (2016). Podwójne życie Alicji, czyli Kraina Czarów w kulturze literackiej i naukowej. W: A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert (red.), Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału (s. 53–67). https://doi.org/10.18778/8088-214-0.04.
Ungeheuer-Gołąb, A. (2014). Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, A. Zok-Smoła (red.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 125–141). Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Vogler, C. (2009). Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy (K. Kosińska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. (wyd. oryg. 1992).
Zanuck, R. D., Roth, J., Todd, S., Todd, J., (prod.), Burton, T. (reż.). (2010). Alice in Wonderland [Alicja w Krainie Czarów] [film]. USA: Walt Disney Studios Motion Pictures.
Zipes, J. (2011). The enchanted screen: The unknown history of fairy-tale films. New York, NY, London: Routledge.
Zipes, J. (2016a). Beyond Disney in the twenty-first century: Changing aspects of fairy-tale films in the American film industry. W: J. Zipes, P. Greenhill, K. Magnus- Johnston (red.), Fairy-tale films beyond Disney: International perspectives (s. 278–293). New York, NY, London: Routledge.
Zipes, J. (2016b). The great cultural tsunami of fairy-tale films. W: J. Zipes, P. Greenhill, K. Magnus-Johnston (red.), Fairy-tale films beyond Disney: International perspectives (s. 1–17). New York, NY, London: Routledge.
Żurek, W. (2010). Gwiezdne wojny w perspektywie strukturalnej i poststrukturalnej. W: A. Jawłowski (red.), Dawno temu w Galaktyce Popularnej (s. 152–165). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-2373-7326
Weronika Kostecka – PhD, works at the Institute of Polish Literature of the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw (Poland). Her research interests include history and the theory of children’s literature, cultural history of the fairy tale, and popular literature and culture. Contact: w.kostecka@uw.edu.pl.
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-9104-1021
Adam Franke – MA, prepares a doctoral dissertation at the Institute of Polish Literature of the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw (Poland) on the gnostic worldview in 20th-century literature. Contact: afranke@uw.edu.pl.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/