Adolescence as a Permanent Crisis: A Cinematherapeutic Analysis of Anne with an E


Abstract

For many generations of women, Lucy Maud Montgomery’s Anne of Green Gables (1908) has been a faithful companion in the process of coming of age. Nevertheless, when judged solely by its setting and timeframe (1870s and 1880s), and the moment of its publication (the beginning of the 20th century), the book might appear some­what anachronic. Several attempts at bringing Anne’s story to life on both the big and small screen have been made, but only one of them – Moira Walley-Beckett’s Anne with an E (2017–Present), produced for Canadian public network CBC and widely distributed by Netflix − can be said to have captured the novel’s spirit by re-embedding it in a truly modern context. The main goal of this paper is to analyse various elements of Walley-Beckett’s take on Montgomery’s opus with regard to their potential usefulness in therapeutic practice with young adults. The reflec­tions made in the article are accompanied by contextual references to Hanna Lib­erska’s general model of identity development and Małgorzata Kozubek’s theory of cinema therapy.

Keywords

adaptation; Anne with an E; Anne of Green Gables; adolescence; cinema therapy; Lucy Maud Montgomery; Moira Walley-Beckett; novel for girls; young adult TV series; empowerment

Cart, M. (2017). Young adult literature: From romance to realism. Chicago, IL: American Library Association. (wyd. oryg. 1996).

CBC. (2016). Anne of Green Gables set for new life on CBC-TV. Pobrane z: https://www.cbc.ca/news/entertainment/anne-of-green-gables-cbc-tv-1.3394073.

DeVito, D., Shamberg, M. (prod.), Stiller, B. (reż.). (2015). Reality bites [Orbitowanie bez cukru] [film]. USA: Universal Pictures.

Duffer, M., Duffer, R. (prod.). (2016– ). Stranger things [serial telewizyjny]. Los Gatos, CA: Netflix.

Edwards, S. (scen. i reż.), Tapping, A. (reż.). (2018). Struggling against the perception of facts [Odmawiać dostrzegania faktów] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Fahey A. (scen. i reż.), Bailey, N. (reż.). (2018). The determining acts of her life [Decydujące w jej życiu postepki] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Has-Tokarz, A. (2006/2007). Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparatystyczna). Folia Bibliologica, 48–49, 87–113.

Houston, W., Chase, D. M. (prod.), Marshall, G. (reż.). (2004). The princess diaries 2: Royal engagement [Pamiętnik księżniczki 2. Królewskie zaręczyny] [film]. USA: Buena Vista Pictures.

Houston, W., Chase, D. M., Iscovich, M. (prod.), Marshall, G. (reż). (2001). The princess diaries [Pamiętnik księżniczki] [film]. USA: Buena Vista Pictures.

Kozubek, M. (2016). Filmoterapia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Lazar, A. (prod.), Junger, G. (reż.). (1999). 10 things I hate about you [Zakochana złośnica] [film]. USA: Buena Vista Pictures.

Liberska, H. (2008). Tożsamość młodzieży i jej orientacja temporalna – ogólny model rozwoju. W: B. Zimoń-Dubowik, M. Gamian-Wilk (red.), Oblicza tożsamości. Perspektywa interdyscyplinarna (s. 47–61). Wrocław: WN DSW.

McDougall, I., Sullivan, K. (prod.). (1985). Anne of Green Gables [Ania z Zielonego Wzgórza] [serial telewizyjny]. Ottawa: CBC.

Montgomery, L. M. (2014). Ania z Zielonego Wzgórza (wyd. 2. popr., P. Beręsewicz, tłum.). Kraków: Skrzat. (wyd. oryg. 1908).

Montgomery, L. M. (2015). Emilka ze Srebrnego Nowiu (R. Grzybowska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Literackie. (wyd. oryg. 1923).

Oczko, P. (2013). Anna z domu o zielonym dachu. O cyklu powieściowym Lucy Maud Montgomery. Teksty Drugie, 5, 42–61.

Oczko, P., Nastulczyk, T., Powieśnik, D. (2018). Na szwedzkim tropie Ani z Zielonego Wzgórza. O przekładzie Rozalii Bernsteinowej. Ruch Literacki, 3(348), 261–280. https://www.doi.org/10.24425/122705.

Sikorska, I. (2014). Dziecięca trauma – psychologiczne konsekwencje dla dalszego rozwoju. Sztuka Leczenia, 3–4, 55–70.

Walley-Beckett, M. (prod.). (2017– ). Anne with an E [Ania, nie Anna] [serial telewizyjny]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Caro, N. (reż.). (2017). Your will shall decide your destiny [Niech twoja wola decyduje o twoim losie] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Evans, D. (reż.). (2017). An inward treasure is born [Skarb w głębi duszy] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Fox, P. (reż.). (2017). Remorse is the poison of life [Wyrzuty sumienia to trucizna życia] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Fox, P. (reż.). (2018). What we have been makes us what we are [Bo dzisiaj tym jesteśmy, czym byliśmy wczoraj] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Goldbacher, S. (reż.). (2017). But what is so headstrong as youth? [Cóż jest bardziej uparte od młodości?] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Rozema, P. (reż.). (2017). Tightly knotted to a similar string [Nierozerwalny węzeł przyjaźni] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Walley-Beckett, M. (scen.), Shaver, H. (reż.). (2017). I am no bird, and no net ensnares me [Nie jestem ptakiem i żadna sieć mnie nie więzi] [odcinek serialu telewizyjnego]. W: M. Walley-Beckett, Anne with an E [Ania, nie Anna]. Ottawa, Los Gatos, CA: CBC, Netflix.

Yorkey, B., Son, D. (prod.). (2017– ). 13 reasons why [13 powodów] [serial telewizyjny]. Los Gatos, CA: Netflix.

Yuko, E. (2017, 22 maja). Why it matters that Anne With an E has a period episode. Pacific Standard. Pobrane z: https://psmag.com/social-justice/half-the-population-suffers-through-it.


Published : 2019-07-24


Gierszewska, K. (2019). Adolescence as a Permanent Crisis: A Cinematherapeutic Analysis of Anne with an E. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 11, 70-84. https://doi.org/10.32798/dlk.23

Karolina Gierszewska  karolina.agata.gierszewska@gmail.com
University of Wrocław  Poland
https://orcid.org/0000-0002-1497-5576

Karolina Gierszewska – prepares her bachelor's thesis at the Institute of Cultural Studies of the Faculty of Historical and Pedagogical Sciences at the University of Wrocław on depictions of African American women in TV series created by Shonda Rhimes. Contact: karolina.agata.gierszewska@gmail.com.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/