Becoming Bodies: Material Feminism in Children’s and Adolescent Literature

Trites, R. S. (2018). Twenty-first-century feminisms in children’s and adolescent literature. Jackson, MS: University Press of Mississippi.


Abstract

As a review article dedicated to Twenty-First-Century Feminisms in Children’s and Adolescent Literature (2018) by Roberta Seelinger Trites, the paper aims to discuss the material turn in feminist theory and its implications with respect to research on gender in literature for young readers. After presenting Trites as a researcher and briefly discussing her earlier works, the author of the article takes a little detour to retrace various approaches to embodied subjectivity in feminist thought. An account of different approaches to the question of corporeality – as expressed in the writings by Susan Bordo, Judith Butler, or Elizabeth Grosz – serves as a background against which the theories of material feminists such as Karen Barad’s can be fully displayed. Simultaneously, this discussion sets the scene for showing how Trites’s employment of material feminism can be translated into research on literature for children and teenagers in a way that opens new fields of inquiry and new planes of interpretation. The subsequent part of the article discusses each of the chapters of the book to show how questions of mattering, becoming, and knowing in being intersect with perspectives crucial to contemporary feminisms, e.g. critical race theory, ecocriticism, queer theory, and disability studies.

Keywords

ecocriticism; feminism; material feminism; children’s and young adult literature; gender; corporeality; Roberta Seelinger Trites; disability studies; critical race theory; queer theory; embodiment

Supporting Agencies

The article was written as a part of the Grant for Research no. 10/2018 awarded by the Graduate School for Social Research (GSSR) of the Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of Sciences.

Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham, MD, London: Duke University Press.

Barad, K. (2012). Posthumanistyczna performatywność. Ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie (J. Bednarek, tłum.). W: A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów (s. 323–360). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. (wyd. oryg. 2003).

Bednarek, J. (2012). Powrót „rzeczywistości”. W: A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów (s. 227–240). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Bordo, S. (1993). Unbearable weight: Feminism, Western culture, and the body. Berkeley, CA: University of California Press.

Braidotti, R. (2009). Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym (A. Derra, tłum.). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. (wyd. oryg. 1994).

Braidotti, R. (2014). Po człowieku (J. Bednarek, A. Kowalczyk, tłum.). Warszawa: WN PWN. (wyd. oryg. 2013).

Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. New York, NY, London: Routledge.

Butler, J. (1993). Bodies that matter: On the discursive limits of ‘sex.’ New York, NY, London: Routledge.

Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości (K. Krasuska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. (wyd. oryg. 1990).

Childs, A. M. M. (2014). The incompatibility of female friendship and rebellion. W: S. K. Day, M. A. Green-Berteet, A. L. Montz (red.), Female rebellion in young adult dystopian fiction (s. 187–201). Burlington, VT: Ashgate.

Cielemęcka, O., Rogowska-Stangret, M. (2018). Feministyczne nowe materializmy. Usytuowane kartografie. W: O. Cielemęcka, M. Rogowska-Stangret (red.), Feministyczne nowe materializmy. Usytuowane kartografie (s. 6–12). E-naukowiec: Lublin.

Collins, S. (2009a). Igrzyska śmierci (M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Poznań: Media Rodzina. (wyd. oryg. 2008).

Collins, S. (2009b). W pierścieniu ognia (M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Poznań: Media Rodzina. Collins, S. (2010). Kosogłos (M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Poznań: Media Rodzina.

Danforth, E. M. (2012). The miseducation of Cameron Post. New York, NY: HarperCollins.

Day, S. K. (2013). Reading like a girl: Narrative intimacy in contemporary American young adult literature. Jackson, MS: University Press of Mississippi.

Grosz, E. (1994). Volatile bodies: Toward a corporeal feminism. Bloomington, IN: Indiana University Press.

Grosz, E. (2009). Przeobrażanie ciał (M. Michalski, tłum.). Pobrane z: http://www.ekologiasztuka.pl/grosz.pdf. (wyd. oryg. 1994).

Hames-García, M. (2011). Identity complex: Making the case for multiplicity. Minneapolis, MS: University of Minnesota Press.

Hoose, P. (2009). Claudette Colvin: Twice toward justice. New York, NY: Square Fish.

Hyży, E. (2017). Dzielenie się światem. Nowy feministyczny realizm w ujęciu Karen Barad. W: E. Hyży (red.), Feministyczne konteksty. Multidyscyplinarnie (s. 57–79). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kelly, J. (2016). Ewolucja według Calpurnii Tate (K. Rosłan, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 2009).

Mahy, M. (2005). Kaitangata twitch. Crows Nest, NSW: Allen.

Meyer, M. (2017). Saga księżycowa. Cinder (M. Grajcar, tłum.). Słupsk: Papierowy Księżyc. (wyd. oryg. 2012).

Meyer, M. (2018). Saga księżycowa. Scarlet (M. Grajcar, tłum.). Słupsk: Papierowy Księżyc. (wyd. oryg. 2013).

Meyer, M. (2019). Saga księżycowa. Cress (M. Grajcar, tłum.). Słupsk: Papierowy Księżyc. (wyd. oryg. 2014).

Nikolajeva, M. (2010). Power, voice, and subjectivity in literature for young readers. New York, NY, London: Routledge.

Peters, J. A. (2004). Luna: A novel. New York, NY: Little.

Rhodes, J. P. (2010). Ninth ward. New York, NY: Little.

Sedgwick, E. K. (1985). Between men: English literature and male homosocial desire. New York, NY: Columbia University Press.

Taylor, L. (2012). Córka dymu i kości (J. Wolin, tłum.). Warszawa: Amber. (wyd. oryg. 2011).

Taylor, L. (2013) Dni krwi i światła gwiazd (J. Wolin, tłum.). Warszawa: Amber. (wyd. oryg. 2011).

Taylor, L. (2015a). Sny bogów i potworów, część pierwsza (J. Wolin, tłum.). Warszawa: Amber. (wyd. oryg. 2014).

Taylor, L. (2015b). Sny bogów i potworów, część druga (J. Wolin, tłum.). Warszawa: Amber. (wyd. oryg. 2014).

Trites, R. S. (2018). Twenty-first-century feminisms in children’s and adolescent literature. Jackson, MS: University Press of Mississippi.

Trites, R. S. (2014). Literary conceptualizations of growth: Metaphors and cognition in adolescent literature. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins.

Trites, R. S. (2007). Twain, Alcott, and the birth of the adolescent reform novel. Iowa City, IA: University of Iowa Press.

Trites, R. S. (2000). Disturbing the universe: Power and repression in adolescent literature. Iowa City, IA: University of Iowa Press.

Trites, R. S. (1997). Waking Sleeping Beauty: Feminist voices in children’s novels. Iowa City, IA: University of Iowa Press.

Wittlinger, E. (2007). Parrotfish. New York, NY: Simon & Schuster.

Woodson, J. (2014). Brown girl dreaming. New York, NY: Penguin.


Published : 2019-07-24


Zabrzewska, A. (2019). Becoming Bodies: Material Feminism in Children’s and Adolescent Literature. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 11, 259-272. https://doi.org/10.32798/dlk.17

Adrianna Zabrzewska  adazabrzewska@gmail.com
Polish Academy of Sciences  Poland
https://orcid.org/0000-0002-0800-6445

Adrianna Zabrzewska – MA, doctoral student at the Graduate School for Social Research at the Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of Sciences. She prepares a PhD dissertation on bodies, voices, and stories in contemporary American and Polish literature for young readers. Contact: adazabrzewska@gmail.com.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/