Self-Aggression of Teenagers Based on the Example of Characters from Selected Young Adult TV Series
Abstract
Nowadays, mental problems are no longer a taboo. Consequently, they are appearing more often as themes in TV series aimed at younger viewers. The author of this article addresses the issue of young people’s self-aggression, presenting examples of self-harming teenagers from selected young adult TV series: 13 Reasons Why by Brian Yorkey (2017–2020), Sex Education by Laurie Nunn (2019–2023), and Ginny and Georgia by Sarah Lampert (2021–Present). Based on these examples, self-aggressive behaviours are analysed as overlooked or marginalised cultural problems. The selection of the series distributed by one of the main streaming platforms – Netflix – is also intended to underscore the importance of popular culture in highlighting issues that can help teenage viewers in their transition to adulthood.
Keywords
self-aggression; Ginny and Georgia; teenagers; self-harm; young adult TV series; Sex Education; 13 Reasons Why
References
Barwiński, Ł. (2012). Kiedy ból koi cierpienie – psychologiczne funkcje zachowań autoagresywnych. W: G. Makiełło-Jarża (red.), Ból i cierpienie (s. 49–57). Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Benjamin, E. (scen.), Yu, J. (reż.). (2017). Tape 6, side B [Kaseta 6, strona B] (sez. 1, odc. 12) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: B. Yorkey (prod.), 13 reasons why [Trzynaście powodów]. Netflix.
Biuro ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym. (2023). Webinar. Rola twórców kultury w zapobieganiu zachowaniom samobójczym – dr Halszka Witkowska. YouTube. Pobrane 20 sierpnia 2024 z: https://www.youtube.com/watch?v=oCWf_rWU9hQ.
Chodak, M., Barwiński, Ł. (2010). Autoagresja jako forma radzenia sobie ze stresem – przegląd zagadnień. Psychiatria i Psychoterapia, 6(1), 19–30.
Covell, C. (scen.), Entwistle, J. (reż.). (2017). Episode 1 [Odcinek 1] (sez. 1, odc. 1) [odcinek serial telewizyjnego]. W: J. Entwistle (prod.), The end of the f***ing world. Channel 4, Netflix.
Dębski, M., Flis, J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce. Fundacja Unaweza.
Dollard, J., Miller, N. E., Doob, L. W., Mowrer, O. H., Sears, R. R. (1939). Frustration and aggression. Yale University Press.
Entwistle, J. (prod.). (2017–2019). The end of the f***ing world [serial telewizyjny]. Channel 4, Netflix.
Favazza, A. R. (1996). Bodies under siege: Self-mutilation and body modification in culture and psychiatry (wyd. 2). Johns Hopkins University Press.
Filipowicz, D. (2021, 16 września). Trzynaście Powodów, sezon 1 – recenzja. Życie Warte Jest Rozmowy. Pobrane 29 października 2024 z: https://zwjr.pl/artykuly/trzynascie-powodow-recenzja.
Goodhart, S. (scen. i reż.). (2020). Episode 3 [Odcinek 3] (sez. 2, odc. 3) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: L. Nunn (prod.), Sex education. Netflix.
Goodhart, S. (scen.), Taylor, B. (reż.). (2020). Episode 6 [Odcinek 6] (sez. 2, odc. 6) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: L. Nunn (prod.), Sex education. Netflix.
Hoover, D., Monahan, D. (scen.), Lewis, S. (reż.). (2023). Let us serenade the sh*t out of you [Pozwól nam odwalić serenadę] (sez. 2, odc. 1) [odcinek serial telewizynego]. W: S. Lampert (prod.), Ginny and Georgia [Ginny i Georgia]. Netflix.
Jakubowski, W. (2020). Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej. Utopia i Edukacja, 4, 91–96.
Januszewski, A. (2018). Samouszkodzenia ciała formą autodestrukcji u młodzieży. W: K. Maciąg, M. Maciąg (red.), Zadania i wyzwania medycyny – charakterystyka problemów i postępowanie terapeutyczne (s. 141–150). WN Tygiel.
Kanclerz, B. (2016). Film Sala samobójców jako obraz współczesnej młodzieży uwikłanej w wirtualnej rzeczywistości. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 9(1), 69–83. https://doi.org/10.14746/10.14746/kse.2016.9.6.
Khosla, P. (2017, 1 maja). 13 Reasons Why will get more content warnings: The entire series will now be prefaced with warnings. Mashable. Pobrane 29 października 2024 z: https://mashable.com/article/13-reasons-why-trigger-warnings.
Kicińska, L., Łuba, M., Palma, J., Witkowska, H. (2022). Samouszkodzenia – zrozumieć, aby zapobiec. Poradnik dla nauczycieli. Stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Suicydologiczne.
Kiwior, W. (2014). Obraz świata nastolatka na podstawie wybranych seriali dla dzieci i młodzieży. W: D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje (s. 98–115). IFP UWM.
Kochan, M. (2024). Autodestrukcja jako źródło przyjemności. W: P. Nowak, H. Witkowska (red.), Nie mam siły żyć. Autodestrukcja w kulturze (s. 155–165). Wydawnictwa UW.
Komasa, J. (reż.). (2011). Sala samobójców [film]. Studio Filmowe „Kadr”.
Konieczna, E. (2021). Seriale i ich odbiór jako odbicie zmian społeczno-kulturowych. Dyskursy Młodych Andragogów, 22, 85–97. https://doi.org/10.34768/dma.vi22.593.
Korbut, A. (2016). Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3[41]), 267–280. https://doi/.org/10.14632/eetp.2016.11.41.267.
Korzeniowski, P. (2019, 27 lipca). Jak Polacy oglądają seriale? 71 proc. z nas wybiera lektora zamiast napisów. Wolimy odcinki 40-minutowe. Noizz. Pobrane 17 października 2024 z: https://noizz.pl/film/jak-polacy-ogladaja-seriale-raport-wavemaker/l0rz5jr.
Kwiatkowska, A. (2019). Między Werterem a Papageno, czyli jak informować o samobójstwie, aby nie szkodzić. Dyskurs i Dialog, 2, 21–28. https://doi.org/10.5281/zenodo.3621199.
Lampert, S. (prod.). (2021–). Ginny and Georgia [Ginny i Georgia] [serial telewizyjny]. Netflix.
Lampert, S., Fisher, D. J. (scen.), Adams, A. (reż.). (2021). It’s a face not a mask [To twarz, nie maska] (sez. 1, odc. 2) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: S. Lampert (prod.), Ginny and Georgia [Ginny i Georgia]. Netflix.
Lampert, S., Fisher, D. J. (scen.), Genn, J. (reż.). (2023). Welcome back, bitches! [Siema, zdziry!] (sez. 2, odc. 1) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: S. Lampert (prod.), Ginny and Georgia [Ginny i Georgia]. Netflix.
Łuba, M. (2023). Samouszkodzenia u dzieci i młodzieży. Poradnik dla nauczycieli. Fundacja Adamed.
Łyczak, A. (2012). Cierpienie w samookaleczeniu. W: G. Makiełło-Jarża (red.), Ból i cierpienie (s. 169–176). Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Melosik, Z. (2012). Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media. Edukacja. Kultura (s. 32–49). Wydawnictwo UR.
Menninger, K. (1938). Man against himself. Harcourt, Brace.
Nunn, L. (prod.). (2019–2023). Sex education [serial telewizyjny]. Netflix. Nunn, L., Gadd, R. (scen.), Seabright, A. (reż.). (2019). Episode 5 [Odcinek 5] (sez. 2, odc. 5) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: L. Nunn (prod.), Sex education. Netflix.
Nunn, L. (scen.), Herron, K. (reż.). (2019). Episode 8 [Odcinek 8] (sez. 1, odc. 8) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: L. Nunn (prod.), Sex education. Netflix.
Nunn, L. (scen.), Taylor, B. (reż.). (2020a). Episode 1 (sez. 2, odc. 1) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: L. Nunn (prod.), Sex education. Netflix.
Nunn, L. (scen.), Taylor, B. (reż.). (2020b). Episode 7 [Odcinek 7] (sez. 2, odc. 7) [odcinek serialu telewizyjnego]. W: L. Nunn (prod.), Sex education. Netflix.
Pawlikowska, A. M. (2021). Obraz samobójstwa w filmie Sala samobójców w reżyserii Jana Komasy. Forum Polityki Kryminalnej, 2, 1–12. https://doi.org/10.31261/FPK.2021.02.06.
Pawłowska, B., Potembska, E., Zygo, M., Olajossy, M., Dziurzyńska, E. (2016). Rozpowszechnienie samouszkodzeń dokonywanych przez młodzież w wieku od 16 do 19 lat. Psychiatria Polska, 50(1), 29–42. https://doi.org/10.12740/PP/36501.
Płowuszyńska, M. (2022). Serial jako medium edukacyjne, czyli młodzież i rodzina w serialach Euforia i 13 powodów. Studia Edukacyjne, 66, 135–155. https://doi.org/10.14746/se.2022.66.10.
Radziwiłłowicz, W. (2020). Autoagresja – samobójstwa i samookaleczenia. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 557–568). WN PWN.
Rączy, K. (2020). Fenomen współczesnych produkcji serialowych w komunikowaniu wartości. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 12(4), 137–150. https://doi.org/10.24917/20837275.12.4.11.
Sokół-Szawłowska, M., Święcicki, Ł., Czyżak, I., Zdziechowska, K. (2015). Zachowania autoagresywne u osób z zaburzeniami psychicznymi – badanie z udziałem użytkowników portalu społecznościowego. Psychiatria Polska, 49(3), 503–516. http://dx.doi.org/10.12740/PP/27635.
Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń (M. Kapera, tłum.). Wydawnictwo UJ. (wyd. oryg. 1988).
Witkowska, H. (2023). Etiologia z różnych perspektyw zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży. W: B. Hołyst (red.), Zapobieganie samobójstwom. Zachowania suicydalne dzieci i młodzieży (t. 3). Difin.
Witkowska, H. (2024). Rola twórców kultury popularnej w działaniach na rzecz zapobiegania zachowaniom samobójczym wśród dzieci i młodzieży. W: P. Nowak, H. Witkowska (red.), Nie mam siły żyć. Autodestrukcja w kulturze (s. 209–219). Wydawnictwa UW.
Witkowska, H., Czabański A., Kicińska L., Łuba, M., Palma, J., Szczepaniak, W. (2022). Rekomendacje dotyczące informowania o zachowaniach samobójczych (wersja rozszerszona). Program Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym. Pobrane 21 października 2024 z: https://zapobiegajmysamobojstwom.pl/wp-content/
uploads/2022/10/standardydlugie11.pdf.
Witkowska, H., Kicińska L., Palma J., Łuba M. (2024). Zrozumieć, aby zapobiec 2024. Zachowania samobójcze wśród dzieci i młodzieży. II edycja raportu na podstawie danych Komendy Głównej Policji i serwisu www.zwjr.pl. Życie Warte Jest Rozmowy. Pobrane 21 października 2024 z: https://zwjr.pl/artykuly/zrozumiec-aby-zapobiec-2024-ii-edycja-raportu.
Yorkey, B. (prod.). (2017–2020). 13 reasons why [Trzynaście powodów] [serial telewizyjny]. Netflix.
Zając, Z. (2021). Samookaleczenia bez intencji samobójczych w mediach społecznościowych na przykładzie Instagrama: przegląd literatury. W: D. Siemieniecka, M. Szabłowska-Zaremba (red.), Internet jako przestrzeń relacji społecznych – szanse, ograniczenia, perspektywy (s. 129–140). Wydawnictwo KUL.
Ziółkowska, B., Wycisk, J. (2019). Autodestruktywność dzieci i młodzieży. Difin.
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Poland
https://orcid.org/0009-0005-6107-1296
Katarzyna Szul – MA, prepares a doctoral dissertation at the Doctoral School of Humanities and Arts, the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin (Poland), on the manifestations of interest in Slavic topics in contemporary Polish culture on the example of social media activities. Contact: katarzyna.szul9@gmail.com.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:
- they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
- you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.
More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/