What Is Wrong with the Positive Internet? The Debate on Media Practices of Young People


Abstract

This article analyses the ongoing debate in Poland (and globally) regarding young people’s media practices. The author notes that the vast majority of publications on this issue focus primarily on the risks, overlooking the positive aspects of children’s and adolescents’ use of digital media. However, an excessive emphasis on the negative aspects of this phenomenon can lead to significant distortions and, consequently, contribute to an inaccurate portrayal of contemporary digital culture. Therefore, when discussing young people’s media practices, a much more balanced approach is needed today – one that takes into account the full heterogeneity and complexity of their daily online behaviours.

Keywords

internet; digital culture; digital media; technological panic; positive internet; positive impact of the internet

Aggeler, M. (2024, 10 stycznia). Are smartphones bad for us? Five world experts answer. The Guardian. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2024/jan/10/smartphone-screentime-good-bad-expert-advice.

Bigaj, M. (red.), Woynarowska, M. (red.), Ciesiołkiewicz, K., Klimowicz, M., Panczyk, M. (2023). Higiena cyfrowa dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce. Newsline.

Cohen, S. (1972). Folk devils and moral panics: The creation of the Mods and Rockers. MacGibbon and Kee.

Dębski, M., Bigaj, M. (2019). Ogólnopolskie badanie Młodzi Cyfrowi. Wybrane wyniki i rekomendacje. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2021/03/Ogolnopolskie-badanie-Mlodzi-Cyfrowi.pdf.

Dębski, M., Bigaj, M. (red.). (2020). Granie na ekranie. Młodzież w świecie gier cyfrowych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dębski, M., Flis, J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce. Fundacja Unaweza.

Dębski, M., Hady, A. (2022). Nowe technologie w domu. Krótki poradnik dla rodziców. Fundacja Dbam o Mój Zasięg.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. (2021). Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/0/8/1/b/081badc25e1f98c9c64e65251d1a439e7d012b38/cialonieokresla%20badania.pdf.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Puzzle Research. (2019). Patotreści w internecie. Raport o problemie. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/a/9/d/3/a9d3f60edf0bfabffe0276837d9fca36a1574f0d/fdds-raport-patotresc-www.pdf.

Haidt, J. (2024). The anxious generation: How the great rewiring of childhood is causing an epidemic of mental illness. Random House.

Jachymek, K. (2024). Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić?. Agora.

Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska-Szurmińska, M., Iwanicka, K., Baran, T., Wysocki, A., Dudziak-Kisio, M., Wróblewska, K., Borkowska, A., Witkowska, M. (2022). FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://fomo.wdib.uw.edu.pl/2023/01/24/fomo-2022-polacy-a-lek-przed-odlaczeniem-raport-z-iv-edycji-badan/.

Katz, R., Ogilvie, S., Shaw, J., Woodhead, L. (2021). Gen Z, explained: The art of living in a digital age. University of Chicago Press.

Kilian, M., Tobijasiewicz, A., Osierda, K. (2019). Problem fake news w Polsce. Stowarzyszenie Demagog.

Lembke, A. (2023). Niewolnicy dopaminy. Jak odnaleźć równowagę w epoce obfitości (G. Chamielec, tłum.). Zysk i S-ka. (wyd. oryg. 2021).

Makaruk, K., Włodarczyk, J., Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Metherell, T. E., Ghai, S., McCormick, E. M., Ford, T. J., Orben, A. (2022). Digital access constraints predict worse mental health among adolescents during COVID-19. Scientific Reports, 12(1), 19088. https://doi.org/10.1038/s41598-022-23899-y.

NASK. (2022). Nie na pokaz. Analiza wyników badania dotyczącego treści intymnych publikowanych przez młodzież. Dyżurnet. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://dyzurnet.pl/uploads/2022/02/Publikacja-Nie-na-pokaz.pdf.

NASK. (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/5316,Co-robia-nasze-dzieci-w-sieci-czyli-Raport-z-najnowszego-badania-NASK-Nastolatki.html.

Odgers, C. L. (2024). The great rewiring: Is social media really behind an epidemic of teenage mental illness?. Nature, 628(8006), 29–30. https://doi.org/10.1038/d41586-024-00902-2.

Odgers, C. L., Hayes, G. R. (2024). Let’s stop shaming teens about social media ese. EL Magazine, 81(5). Pobrane 11 czerwca 2024 z: https://www.ascd.org/el/articles/lets-stop-shaming-teens-about-social-media-use.

Orben, A. (2020). The Sisyphean cycle of technology panics. Perspectives on Psychological Science, 15(5), 1143–1157. https://doi.org/10.1177/1745691620919372.

Orben, A. (2022). Digital diet: A 21st century approach to understanding digital technologies and development. Infant and Child Development, 31(1), e2228. https://doi.org/10.1002/icd.2228.

Orben, A., Przybylski, A. K. (2019). The association between adolescent well-being and digital technology use. Nature Human Behaviour, 3(2), 173–182. https://doi.org/10.1038/s41562-018-0506-1.

Panayiotou, M., Black, L., Carmichael-Murphy, P., Qualter, P., Humphrey, N. (2023). Time spent on social media among the least influential factors in adolescent mental health: preliminary results from a panel network analysis. Nature Mental Health, 1(5), 316–326. https://doi.org/10.1038/s44220-023-00063-7.

Polish Gamers Observatory, Purr Media. (2022). Polish Gamers KIDS 2022. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://polishgamers.com/wp-content/uploads/2022/12/RaportKIDS_2022_short_EN.pdf?x98315.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(6), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816.

Pyżalski, J. (red.). (2019). Pozytywny Internet i jego młodzi twórcy – dobre i złe wiadomości z badań jakościowych. NASK.

Pyżalski, J., Walter, N., Iwanicka, A., Bartkowiak, K. (2023). Wyniki badań ySKILLS. Druga fala (2022). KU Leuven.

Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. WN UMK. Pobrane 10 czerwca 2024 roku z: https://fundacja.orange.pl/files/user_files/EU_Kids_Online_2019_v2.pdf.

UNIQA, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema. (2022). Raport o cyberprzemocy w szkołach podstawowych. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://fundacjauniqa.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport-hejt_230219.pdf.

Wojtasik, Ł. (2022). Nadużywanie ekranów przez dzieci i młodzież. Jak sobie radzić z problemem – poradnik dla nauczycielek, nauczycieli i rodziców. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Wojtkowska, A., Hewiak, E., Gąsiorowska, A. (2023). Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież. Badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Pobrane 25 stycznia 2024 z: https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/FBS_Naduzywanie-mediow-elektronicznych-przez-dzieci-i-mlodziz-.pdf.

Vuorre, M., Orben, A., Przybylski, A. K. (2021). There is no evidence that associations between adolescents’ digital technology engagement and mental health problems have increased. Clinical Psychological Science, 9(5), 823–835. https://doi.org/10.1177/2167702621994549.


Published : 2024-09-30


Jachymek, K. (2024). What Is Wrong with the Positive Internet? The Debate on Media Practices of Young People. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 61, 10-24. https://doi.org/10.32798/dlk.1359

Karol Jachymek  kjachymek@swps.edu.pl
SWPS University  Poland
https://orcid.org/0000-0002-9444-8898

Karol Jachymek – PhD, works in the Department of Culture and Media at the Faculty of Humanities, SWPS University in Warsaw (Poland). His research interests include youth culture, generational change, digital media communication, education, and pop culture trends. Contact: kjachymek@swps.edu.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/