The Literary Image of Growing Up in a World of New Technologies in Contemporary Young Adult Literature: A Case Study of Clémentine Beauvais’s Novel Piglettes


Abstract

The article is dedicated to analysing the literary image of growing up in the new media culture based on Clémentine Beauvais’s novel Piglettes (2015) as a representative example of a psychoeducational trend of contemporary young adult literature. The analysis considers the intra-textual strategies employed in the novel and its content. The discussion covers the presence of new technologies and related phenomena within the narrative framework of the novel, as well as the important topic of the didactic and psychoeducational role of young adult literature, especially in the context of cyberbullying and the development of media literacy among teenage readers.

Keywords

Clémentine Beauvais; new technologies; image of growing up; Piglettes; Generation Z; young adult novel; contemporary young adult literature

Barlińska, J. (2010). Młodzież w sieci – podłoże zachowań agresywnych i antyspołecznych. W: Ł. Wojtasik (red.), Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół (s. 11–16). Fundacja Dzieci Niczyje.

Barlińska, J., Lalak, D., Szuster, A. (2018). Jak skutecznie ograniczyć cyberprzemoc rówieśniczą? O efektywności metod aktywizujących kompetencje społeczne ze szczególnym uwzględnieniem empatii. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 68–95.

Barlińska, J., Szuster, A. (2014). Cyberprzemoc. O zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów. Wydawnictwa UW.

Beauvais, C. (2017). Pasztety, do boju! (B. Sęk, tłum.). Dwie Siostry. (wyd. oryg. 2015).

Boyd, D. (2014). It’s complicated: The social lives of networked teens. Yale University Press.

Buckingham, D. (2008). Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej. W: M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (M. Kościelniak, tłum., s. 151–169). Wydawnictwo WAM.

Całek, A. (2021). Pokolenie Z – próba diagnozy. Zeszyty Prasoznawcze, 64(1), 105–108.

Cummins, A. (2014). Using young adult literature to provide case studies for discussion of bullying: An analysis of the 2014 Pura Belpré Award Winner. Texas Journal of Literacy Education, 2(1), 2–12.

Dagel, M. J. (2012). The influence of digital communication on young adult contemporary fiction. Graduate Research Papers, 12. Pobrane 6 marca 2024 z: https://scholarworks.uni.edu/grp/12.

Emge, D. (2004). Getting it said: The 30-second attention span. Bookbird, 42(2), 15–22.

Gruhn, A., Brzózka-Złotnicka, I. (red.). (2014). Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych. Fundacja Nowoczesna Polska. Pobrane 2 listopada 2023 z: https://katalog.edukacjamedialna.edu.pl/.

Kłobukowski, M. (2015). Wtajemniczenie w kulturę. Literatura dziecięca i młodzieżowa wobec szans, wyzwań i zagrożeń nowych mediów. W: M. Wróblewski, E. Kruszyńska, A. Szwagrzyk (red.), Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media (s. 17–30). WN UMK.

Kopciewicz, L. (2016). Wstęp. W: L. Kopciewicz, H. Bougsiaa, M. Cackowska, T. Nowicki (red.), Smartfon i tablet w dziecięcych rękach (s. 9–18). WN Katedra.

Koss, M., Teale, W. (2009). What’s happening in YA literature? Trends in books for adolescents. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 52(7), 563–572.

Kostecka, W. (2015). Bohaterowie polskiej prozy dla dzieci i młodzieży jako użytkownicy nowych mediów. Rekonesans. W: M. Wróblewski, E. Kruszyńska, A. Szwagrzyk (red.), Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media (s. 39–52). WN UMK.

Kruszyńska, E. (2015). Literatura dla dzieci i młodzieży w nowej rzeczywistości, nowa rzeczywistość w literaturze dla dzieci i młodzieży. W: M. Wróblewski, E. Kruszyńska, A. Szwagrzyk (red.), Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media (s. 75–88). WN UMK.

Kulig, A. (2015). Pokolenie social media. Między codziennością a fikcją literacką (na przykładzie Wszystkich lajków Marczuka Pawła Beręsewicza). W: M. Wróblewski, E. Kruszyńska, A. Szwagrzyk (red.), Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media (s. 53–62). WN UMK.

Latoch-Zielińska, M. (2020). Jednak czytają! Co, dlaczego i jak czyta współczesna młodzież?. Filoteknos, 10, 85–102.

Majewicz, P., Wolny, J. (2017). Psychoedukacja jako płaszczyzna integracji działań psychologicznych, psychiatrycznych oraz pedagogicznych. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 3(26), 29–48.

Michel, M. (2014). Wzmacnianie czynników chroniących w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni szkoły w programach liderów rówieśniczych w kontekście koncepcji „resilience”. Resocjalizacja Polska, 6, 101–120.

Ogonowska, A. (2013). Edukacja medialna. Wprowadzenie do debaty. W: Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość (s. 10–49). WN UP.

Olech, J. (2017, 5 września). Kłamca i szpieg, Pasztety, do boju!, Tetrologia U4… Joanna Olech poleca książki dla młodszych i starszych dorosłych. Książki. Magazyn do Czytania. Pobrane 2 listopada 2023 z: https://wyborcza.pl/ksiazki/7,154165,22324372,klamca-i-szpieg-pasztety-do-boju-tetrologia-u4-joanna-olech.html.

Papuzińska, J. (1996). Dziecko w świecie emocji literackich. Wydawnictwo SBP.

Papuzińska, J. (2006). Wpływ świata mediów na kształt książki dziecięcej i style jej odbioru. W: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając (red.), Książka dziecięca 1990–2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej. Praca zbiorowa (s. 13–31). Wydawnictwo SBP.

Pyżalski, J. (2010). Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna – zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań. W: M. Jędrzejko, D. Sarzała (red.), Człowiek i uzależnienia (s. 117–134). Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Pyżalski, J., Klichowski, M., Przybyła, M. (2014). Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp) przez dzieci w wieku 3–6 lat. Raport z badań finansowanych w ramach Innowacji Społecznych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (grant NCBiR/IS-1/2012). Pobrane 2 grudnia 2023 z: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/f42813e8-be75-4052-a48c-f2a69f5acc95/content.

Rish, R. (2019). Representation of media and technology in young adult literature. W: R. Hoobs, P. Mihaolidis (red.), The international encyclopedia of media literacy (s. 1–9). John Wiley and Sons. https://doi.org/10.1002/9781118978238.ieml0202.

Szpunar, M. (2010). Cyberbullying – nowe technologie jako narzędzie stosowania przemocy psychicznej. W: J. Mucha (red.), Nie tylko internet. Nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe (s. 76–87). Nomos.

Tłuściak-Deliowska, A. (2018). Profilaktyka bullyingu – w stronę społeczno-emocjonalnego uczenia się i pozytywnej dynamiki grupy rówieśniczej. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 46–67.

Ungeheuer-Gołąb, A., Chrobak, M. (2012). Wprowadzenie. W: A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak (red.), Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci (s. 3–12). Wydawnictwo UR.

Walrave, M., Heirman, W. (2009). Skutki cyberbullyingu – oskarżenie czy obrona technologii?. Dziecko Krzywdzone, 8(1), 27–46.

Wrona-Polańska, H. (2013). Psychoedukacja jako forma promocji zdrowia. Debata Edukacyjna, 6, 78–88.

Wysocka, E. (2019). Młode pokolenie w kulturze imagologicznej. Wyzwania i zagrożenia rozwojowe. Dydaktyka Informatyki, 14, 11–29. https://doi.org.10.15584/di.2019.14.2.


Published : 2024-09-30


Psujek, D. (2024). The Literary Image of Growing Up in a World of New Technologies in Contemporary Young Adult Literature: A Case Study of Clémentine Beauvais’s Novel Piglettes. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 61, 178-194. https://doi.org/10.32798/dlk.1329

Dominika Elżbieta Psujek  d.e.psujek@gmail.com
University of Warsaw  Poland
https://orcid.org/0009-0007-0052-1745
Dominika Elżbieta Psujek – MA, a graduate of the Faculty of Psychology and the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw, Poland, works as a clinical child and adolescent psychologist. In her academic research, she takes an interdisciplinary approach, integrating scientific psychological knowledge (particularly developmental psychology, clinical psychology, narrative psychology, and positive psychology) with literary studies. Contact: d.e.psujek@gmail.com.
 

 






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/