#SzczepimySię przeciw #SARS-CoV-2 – wykorzystanie hasztagów w postach polskich lekarzy w okresie pandemii COVID-19


Abstrakt

Artykuł dotyczy wykorzystania hasztagów w postach medyków w mediach społecznościowych w okresie pandemii COVID-19. Omówiono najważniejsze zagadnienia teoretyczne związane z pojęciem i znaczeniem komunikacyjnym hasztagów oraz przedstawiono wyniki badań własnych. Podczas badania odnotowano łącznie 516 użytych hasztagów w 86 postach. W artykule przedstawiono katalog najczęściej powtarzających się znaczników oraz omówiono stworzoną na podstawie na zagregowanego zbioru typologię hasztagów: impresywy, nominacje perswazyjne, znaczniki autoidentyfikacji, nazwy własne, znaczniki tematyczne. Zaproponowano także kilka wniosków dotyczących sposobu wykorzystywania platform społecznościowych przez lekarzy.

Słowa kluczowe

hashtag; media społecznościowe; lekarz; COVID-19; szczepienie; koronawirus; post

Adamska, K. 2015. Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. Studia Medioznawcze 3 (62), s. 61–70.
Bruns, A., Burgess, J. 2011. The Use of Twitter Hashtags in the Formation of Ad Hoc Publics. Proceedings of the 6th European Consortium for Political Research (ECPR) General Conference 2011.
Caleffi, P.-M. 2015. The ‘hashtag’: A new word or a new rule?. The SKASE. Journal of Theoretical Linguistics 12(2), s. 46–70.
Daer, A.R., Hoff man, R., Goodman, S. 2015. Rhetorical Functions of Hashtag Forms Across Social Media Applications. Communication Design Quarterly 3(1), s. 12–16.
Gackowski, T. 2014. Top 10 Polish Politicians on Twitter – A Revolution in Political Communication. Reconnaissance research. e-Politikon 10, s. 132–164.
Hofmokl, J. 2009. Internet jako nowe dobro wspólne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Jeffares, S. 2014. Interpreting Hashtag Politics: Policy Ideas in an Era of Social Media. Birmingham: Palgrave Macmillan.
Kapuścińska, A. 2018. Kod kulturowy a nowe media na przykładzie znacznika „#”. Socjolingwistyka 32, s. 151–162.
Kulesza-Gulczyńska, B. 2016. Facecje na Facebooku – studium przypadku. Forum Poetyki 4–5, s. 70–81.
Liu, A., Ophir, Y., Tsai, S-A. 2022. Hashtag activism in a politicized pandemic: Framing the campaign to include Taiwan in the World Health Organization’s efforts to combat COVID-19. New Media & Society, s. 1–22.
Mazurek, K. 2019. #hashtag – element dyskusji w mediach społecznościowych. Annales Universita tis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 11(1), s. 49–65.
Mohammad, S.M., Kiritchenko, S. 2015. Using hashtags to capture fi ne emotion categories from tweets. Computational Intelligence 31(2), s. 301–326.
Petersen, K., Gerken, J.M. 2021. #Covid-19: An exploratory investigation of hashtag usage on Twitter. Health Policy 125, s. 541–547.
Sobczak, B. 2020. O funkcjach hasztagu na Twitterze. Poradnik Językowy z. 4(773), s. 35–50.
Wikström, P. 2014. #srynotfunny: Communicative functions of hashtags on Twitter. SKY Journal of Linguistics 27, s. 127–152.
Zappavigna, M. 2015. Searchable talk: the linguistic functions of hashtags. Social Semiotics 25 (3), s. 274–291.
Pobierz

Opublikowane : 2023-05-22



Karolina Brylska 
Uniwersytet Warszawski  Polska
http://orcid.org/0000-0001-9782-0248